آسایشگاه سالمندان در یوسف آباد

در این مقاله می‌خواهیم به اهمیت روانشناسی در آسایشگاه سالمندان در یوسف آباد بپردازیم. روانشناسی سالمندان به منظور رفع و درمان مشکلات روحی و روانی شایع در دوره سالمندی از اهمیت بالایی برخوردار است. سالمندان با ورود به دوره سالمندی نیاز دارند که همچون مراقبت‌های جسمی، از نظر روحی نیز تحت مراقبت باشند.

روانشناس سالمندان بر چه مواردی تمرکز دارد؟

دوره سالمندی با تغییرات روحی و جسمی بسیاری همراه است و بسیاری از سالمندانی که در آسایشگاه سالمندان زندگی می‌کنند تحت نظر روانشناس قرار دارند. این تغییرات طبیعی هستند و مهمترین دلیل آن نیز افزایش سن و قرار گرفتن در معرض مشکلات زندگی و اجتماعی است.

روانشناس با بررسی سلامت روان سالمندان، عوامل مختلف که موجب بروز مشکلات روحی و روانی در سالمندان شده است را مورد بررسی قرار می‌دهد. با بررسی این عوامل می‌توان علت اصلی مشکل سالمند را شناخت و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد.

به طور کلی ممکن است مشکل روحی یا روانی علائمی در سالمند نداشته باشد و تنها با انجام تست‌های روانشناسی و بررسی سبک زندگی سالمندان می‌توان به مشکلات روانشناختی و بیماری‌های روحی و روانی پی برد. به همین دلیل تشخیص بیماری‌های روانی در سالمندان کمی مشکل است و اگر دیر تشخیص داده شود، در بازه زمانی بیشتری درمان خواهد شد.

مهمترین علائم بیماری‌های روحی و روانی که می‌تواند نشانه آغاز یک مشکل باشد عبارتند از تغییر در خلق و خوی سالمند، تغییر اشتها و میزان مصرف غذا، عدم تمایل برای برقراری ارتباط با دیگران، انزوا و گوشه گیری و … روانشناس با مشاهده این علائم با سالمند صحبت کرده و علت اصلی تغییرات رفتاری سالمند را کشف می‌کند.

روانشناس به سالمندان کمک می‌کند تا بتوانند با محیط آسایشگاه سالمندان گلبرگ کنار بیایند و با سایر سالمندانی که در این مرکز اقامت دارند تعامل داشته باشند. آنها از تکنیک‌های مختلفی برای شاد کردن سالمندان و بالا بردن روحیه زندگی در آنها استفاده می‌کنند و به سالمندان آموزش می‌دهند که چگونه با مشکلات خود کنار آمده و اعتماد به نفس خود را بالا نگه دارند.

روانشناس به سالمندان کمک می‌کند تا بتوانند با محیط آسایشگاه سالمندان گلبرگ کنار بیایند و با سایر سالمندانی که در این مرکز اقامت دارند تعامل داشته باشند.

رایج‌ترین مشکلات روحی و روانی سالمندان

روانشناسان حاضر در بهترین آسایشگاه سالمندان در یوسف آباد با بررسی علائم سالمندان موارد مربوط به مشکلات روحی و روانی از قبیل افسردگی، اضطراب، دردهای روانی، بد بینی و … را با استفاده از تکنیک‌های روان درمانی شناسایی و درمان‌های لازم را انجام می‌دهند. در این بخش قصد داریم مهمترین و رایج‌ترین مشکلات روانشناختی در سالمندان را مورد بررسی قرار دهیم:

  • اختلالات خواب

از رایج‌ترین مشکلاتی که در سالمندان مشاهده می‌شود، بروز اختلالات خواب است. این مشکلات به صورت پر خوابی یا بی خوابی بروز می‌کنند. برخی از سالمندان به دلیل ترس از مرگ و یا افکار منفی که در ذهن دارند نمی‌توانند بخوابند و احساس می‌کنند اگر بخوابند، اتفاق ناگواری رخ خواهد داد. علاوه بر این درگیری با مشکلات زندگی و دوری از فرزندان ممکن است دچار افسردگی شوند و مدت زمان زیادی را در رختخواب سپری کنند. این افراد ترجیح می‌دهند برای فراموش کردن مشکلات بخوابند تا از افکار ناراحت کننده و آزار دهنده راحت شوند.

  • شک و تردید بی مورد

از دیگر بیماری‌های روانشناختی، افکار منفی و شک و بدبینی نسبت به اطرافیان است. سالمندانی که به این اختلال رفتاری دچار هستند این طور فکر می‌کنند که اطرافیان قصد دارند به او آسیب بزنند و به هیچ فردی نمی‌توانند اعتماد کنند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند همه را از خود دور کرده و در تنهایی به سر ببرند.

این سالمندان در برقراری ارتباط با سایر افرادی که در آسایشگاه سالمندان زندگی می‌کنند و حتی با کادر درمانی نیز با مشکل مواجه هستند. این افراد معمولا پس از مدتی دچار انزوا و افسردگی می‌شوند و مشکلات روحی و روانی آنها بیشتر و بیشتر می‌شود.

  • مشکلات حافظه

از دیگر مشکلات و بیماری‌های روانشناختی در سالمندان، ضعیف شدن حافظه بلند مدت و کوتاه مدت است. کاهش قدرت حافظه در دوران سالمندی به دلیل کهولت سن طبیعی است. اما باید مطمئن شد که این مشکل به دلیل کهولت سن است یا به دلیل آغاز بیماری آلزایمر.

بسیاری از سالمندانی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند در مراحل اولیه بیماری حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهند و پس از مدتی با پیشرفت بیماری، حافظه بلند مدت خود را نیز به طور کامل از دست می‌دهند و دیگر هیچ فردی را حتی فرزندان و همسر خود را نمی‌شناسند. ضعیف شدن حافظه دلایل دیگری دارد که توسط روانشناس آسایشگاه سالمندان در یوسف آباد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تشخیص نوع بیماری، اقدامات درمانی لازم برای بیمار انجام می‌شود.

  • عدم تمرکز در مورد مسائل مختلف

یکی از مهمترین دلایل عدم تمرکز در سالمندان، افکار پریشان و درگیری ذهنی است. سالمندانی که در ذهن خود افکار مختلفی دارند و دائما درباره مسائل مختلف فکر می‌کنند، قادر نیستند بر روی کارها و صحبت‌های دیگران به خوبی متمرکز شوند. این در بسیاری از سالمندان طبیعی است و زیاد دیده می‌شود.

اما ممکن است مشکل عدم تمرکز بر روی کارها و مسائل روزمره به دلیل ابتلا به نوعی بیماری مغزی مانند آلزایمر باشد. در این صورت روانشناس آسایشگاه سالمندان گلبرگ شرایط و علائم سالمند را بررسی نموده و دلیل اصلی کاهش تمرکز را تشخیص می‌دهد. مشکل عدم تمرکز یکی از رایج‌ترین مشکلات روحی و روانی در سالمندان به شمار می‌رود و روانشناس با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی و روان درمانی این علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

  • تغییرات خلق و خود و پرخاشگری

از دیگر مشکلات رایج در سالمندان، تغییر در خلق و خوی سالمند است. برخی از سالمندان ممکن است بدون دلیل پرخاشگری کنند و رفتار آنها به نسبت گذشته تغییر کند. این علائم نشانه یک مشکل روحی و روانی در سالمند است که باید توسط روانشناس مورد بررسی قرار گیرد. در برخی از سالمندان ریشه این تغییرات رفتاری به روحیه سالمند و افسردگی وی مربوط می‌شود. دوری از فرزندان و تنهایی و یادآوری مشکلات زندگی در گذشته نیز از دیگر علت‌های پرخاشگری در سالمندان و تغییر در خلق و خوی آنها است.

  • وسواس فکری

از دیگر مشکلات رایج در میان سالمندان وسواس فکری و رفتارهای وسواس گونه است. بسیاری از سالمندان در شستشوی لباس، دست‌ها، چیدمان لوازم و اتاق و … کارهای وسواس گونه انجام می‌دهند و ممکن است این مساله در برخی از آنها شدت بیشتری داشته باشد.

این اعمال وسواس گونه نوعی بیماری روحی و روانی محسوب می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های روان درمانی قابل درمان هستند. فردی که این رفتارهای وسواس گونه را کنار بگذارد می‌تواند زندگی آرام‌تری را تجربه کند و برای کادر درمانی بهترین آسایشگاه سالمندان در یوسف آباد هم راحت‌تر است که از وی نگهداری کنند. https://gollbarg.com/

چند توصیه مهم برای حفظ سلامت روانی سالمندان

برای جلوگیری از بروز بیماری‌های روانشناختی در سالمندان بهتر است چند نکته مهم رعایت شود:

  • کاهش نگرانی و اضطراب سالمند

استرس و نگرانی تاثیر مستقیم بر جسم و روح سالمند دارد. افزایش فشار خون، مشکلات قلبی عروقی، تغییرات خلق و خو و … از جمله بیماری‌هایی هستند که بر اثر استرس و اضطراب در فرد ایجاد می‌شوند. هنگامی که فردی دچار استرس می‌شود و این حالت در او به طور مکرر ادامه دارد، اثرات منفی بسیاری بر سلول‌های مغز و جسم فرد دارد. اختلال در حافظه و عملکرد مغز از جمله مشکلاتی است که در افراد مضطرب مشاهده می‌شود.

به همین دلیل برای مقابله با بروز مشکلات جسمی و روحی، ایجاد محیطی امن و آرام و جلوگیری از مضطرب شدن سالمند است. زندگی سالمند و تفریحات وی بایستی به صورتی برنامه ریزی شده باشد که اوقاتی از روز را به آرامش و تفریح بپردازد و از دغدغه‌ها و مشکلات زندگی دور باشد. ورزش کردن، مسافرت، انجام کارهای هنری و … از جمله کارهایی است که موجب آرامش سالمندان می‌شود.

  • جلوگیری از صدمات مغز

یکی از مهمترین صدمات مغزی در سالمندان وارد شدن ضربه به سر و مغز است.  یکی از مهمترین صدمات مغزی مربوط به زمین خوردن سالمندان است. برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان محل زندگی سالمندان در آسایشگاه سالمندان به صورتی طراحی شده است که هیچ مانعی بر سر راه سالمندان وجود نداشته باشد که موجب زمین خوردن آنها شود.

اسباب و لوازم در اتاق‌ها به صورتی چیده شده است که احتمال زمین خوردن سالمندان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این موارد ایمنی در سرویس بهداشتی و حمام به درستی رعایت شده است و در قسمت‌های مختلف از میله‌های حمایت کننده استفاده شده است تا اگر پای سالمند لغزید بتواند تعادل خود را حفظ نموده و از زمین خوردن خود جلوگیری کند.

  • حفظ روابط اجتماعی

از دیگر مواردی که در سلامت روان سالمند تاثیر دارد، برقراری ارتباط با دوستان و افراد جامعه است. معاشرت و ارتباط با دوستان و بستگان در سلامت روانی سالمند نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. افرادی که با دوستان و فرزندان خود ارتباط صمیمی و بیشتر دارند کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند.

توصیه می‌شود فرزندان و نزدیکان سالمند پس از اقامت وی در آسایشگاه سالمندان در یوسف آباد به طور مرتب به دیدار سالمند بروند و ساعاتی را در کنار سالمند باشند. علاوه بر این شرکت در فعالیت‌های گروهی نیز می‌تواند در بهبود حال روحی سالمند و بالا رفتن روحیه او موثر باشد. در آسایشگاه سالمندان گلبرگ برنامه‌های مفرح و سرگرم کننده برای سالمندان در نظر گرفته شده است و آنها با انجام کارهای گروهی و تعامل با همسالان خود اوقات شادی را در کنار یکدیگر تجربه می‌کنند.

روابط اجتماعی در دوران سالمندی نسبت به سایر دوره‌های زندگی ار اهمیت بیشتری برخوردار است. سالمندان معمولا دوست دارند با یک نفر صحبت کنند و درباره خاطرات گذشته و اتفاقاتی که در زندگی تجربه کرده‌اند با یکدیگر صحبت کنند. در آسایشگاه سالمندان محیطی فراهم شده است تا سالمندان بتوانند ساعاتی از روز را در کنار یکدیگر جمع شوند و با هم صحبت کنند.

  • روابط معنوی

انجام فعالیت‌های معنوی و مذهبی موجب می‌شود تا فرد احساس آرامش کند. بسیاری از سالمندان با انجام مراسم مذهبی و کارهای معنوی از افکار منفی و استرس دور می‌شوند و به همین دلیل از انجام کارهای معنوی لذت می‌برند. بنابراین باید محیطی را فراهم نمود تا سالمندان بتوانند در آرامش به امور معنوی و مذهبی خود بپردازند.

  • تمرین حافظه

ضعیف شدن حافظه در دوران سالمندی بسیار طبیعی است، اما اگر این روند سریع و شدید باشد احتمال ابتلای سالمند به بیماری آلزایمر وجود دارد. به همین دلیل باید مغز را فعال نگه داشت. با انجام تمرین‌های فکری و تقویت حافظه می‌توان از ابتلا به آلزایمر و پیشرفت آن جلوگیری کرد. به همین دلیل با چند تمرین ساده می‌توان مغز سالمندان را فعال نگه داشت و از بروز مشکلات روانی جلوگیری کرد. کارهایی مانند یادداشت کردن اتفاقات روزانه و نوشتن خاطرات گذشته، داشتن تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم، خواندن کتاب و حل کردن جدول، آموختن علوم جدید و مطالعه در مورد مسائل مورد علاقه و … از ضعیفشدن حافظه جلوگیری می‌کند. بنابراین باید سالمندان را تشویق کرد تا کارهایی را انجام دهند که علاوه بر سرگرمی برای حافظه آنها نیز مفید باشد.

روانشناس به سالمندان کمک می‌کند تا بتوانند با محیط آسایشگاه سالمندان گلبرگ کنار بیایند و با سایر سالمندانی که در این مرکز اقامت دارند تعامل داشته باشند.

علائم هشدار دهنده درباره سلامت روان سالمندان

  • حالت افسردگی و غم در سالمند بیش از چند هفته طول بکشد و ادامه دار باشد.
  • سالمند مدام به مرگ و خودکشی فکر کند و درباره این مساله با دیگران صحبت کند.
  • علافه خود را نسبت به کارهای مورد علاقه خود و هر چیزی که قبلا دوست داشته را از دست بدهد.
  • احساس خستگی مفرط و کسلی داشته باشد و هیچ انرژی برای انجام کارهای روزانه نداشته باشد.
  • قادر نباشد رفتار و عصبانیت خود را کنترل کند و رفتارهای پرخاشگرانه او روز به روز بیشتر شود.
  • میزان اشتهای او به یکباره تغییر کند، برخی از سالمندان ممکن است بیش از حد غذا میل کنند و برخی دیگر اشتهای خود را از دست می‌دهند.
  • وضعیت خواب سالمندان تغییر می‌کند. برخی از سالمندان ممکن است به دلیل فکر و خیال دچار بی خوابی شوند و برخی دیگر به دلیل افسردگی زیاد می‌خوابند.
  • سالمند به طور مداوم احساس گناه می‌کند و درباره مسائل مختلف خود را مقصر می‌داند.
  • سالمند کارهای روزمره خود را فراموش می‌کند و حتی برای انجام کارهای ساده کمی مکث می‌کند.
  • سالمند احساس یاس و نا امیدی دارد و به هیچ اتفاقی واکنش نشان نمی‌دهد.

این تغییرات رفتاری یک زنگ خطر هستند و نشان می‌دهند که سلامت روان سالمند در خطر است. روانشناسان بهترین آسایشگاه سالمندان در یوسف آباد با بررسی تغییرات رفتاری در سالمندان می‌توانند تشخیص دهند که چه چیزی موجب این رفتارها شده است و درمان‌های لازم را برای سالمند تجویز می‌نمایند.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *