راهنمای انتخاب خانه سالمندان خوب در تهران

راهنمای انتخاب خانه سالمندان برای افرادی که می‌خواهند سالمند خود را برای بهبود شرایط زندگی و مراقبت بیشتر به خانه سالمندان ببرند می‌تواند کمکی باشد برای انتخاب مرکزی بهتر و مجهزتر، تا اعضای خانواده از آرامش و راحتی سالمند خود آسوده خاطر باشند. برای اینکه سالمند بتواند دور از خانه و اعضای خانواده زندگی آرامی داشته باشد باید در یک خانه سالمندان خوب زندگی کند.

هر چه رفاه سالمند بیشتر باشد و مرکزی که انتخاب کرده‌اید امکانات بیشتری داشته باشد، هم سالمند و هم اعضای خانواده وی زندگی آرام و ذهنی آسوده خواهند داشت. برخی از سالمندان به دلیل شرایط جسمی و روحی و گاها به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی که توان جسمی آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد نمی‌توانند در منزل زندگی راحتی داشته باشند.

در منزل تمامی امکانات رفاهی و مراقبتی برای سالمند فراهم نیست و به همین دلیل اعضای خانواده نمی‌توانند آنگونه که باید از سالمند خود نگهداری کنند. از طرفی سالمندانی که سن بالایی دارند و توانایی انجام کاراهای شخصی خود را ندارند نمی‌توانند به تنهایی زندگی کنند. برای فرزندان سالمند و نزدیکان وی نیز دشوار است که به صورت شبانه روز در کنار وی حضور داشته باشند. از طرفی هزینه استخدام پرستار از هزینه خانه سالمندان خیلی بیشتر است و برای بسیاری از افراد مقدور نیست.

خانه سالمندان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای اینکه بتوانید یک خانه سالمندان مناسب و خوب انتخاب کنید باید در زمان بازدید از مرکز چند نکته مهم را مورد توجه قرار دهید. یک خانه سالمندان استاندارد باید چند ویژگی مهم داشته باشد تا بتوان آن را به عنوان یک مرکز مناسب و مجهز برای نگهداری از سالمند شناخت. ویژگی‌های خانه سالمندان عبارتند از:

  • وجود فضایی امن و آرام برای سالمندان

اولین فاکتور به عنوان راهنمای انتخاب خانه سالمندان توجه به محیط زندگی و نگهداری از سالمندان است. سالمندان نیاز دارند که در محیطی بودن استرس و تنش زندگی کنند. مجموعه‌ای که برای نگهداری از سالمندان تاسیس شده است باید در مکانی آرام و دنج واقع شده باشد و در اطراف آن مراکز پر رفت و آمد و شلوغ مانند مدرسه یا ورزشگاه و … وجود نداشته باشد.

برقراری محیطی آرام و امن در داخل مجموعه نیز بر عهده پرستاران و پرسنل خانه سالمندان است. در خانه سالمندان گلبرگ شرایطی برای پذیرش سالمندان مشخص شده است که برای حفظ آرامش مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. یکی از این شرایط عدم پذیرش سالمندان معلول ذهنی و افرادی است که کنترل رفتاری ندارند و ممکن است به سایر افراد صدمه بزنند. این موضوع به دلیل ایجاد امنیت و آرامش برای سایز ساکنان مجموعه است و در زمان پذیرش شرایط سالمند توسط پرستار و پزشک به دقت بررسی می‌شود.

برخی از مراکز مخصوص نگهداری از سالمندان معلول و بیمار هستند و خدمات و امکانات ویژه‌ای برای این عزیزان فراهم نموده‌اند. محیط متشنج ممکن است بر حال روحی و جسمی سالمندان اثر نامطلوبی بگذارد و کار پرستاران و پرسنل بیشتر می‌شود. بنابراین یکی از ویژگی‌های خانه سالمندان عدم پذیرش سالمندان معلول ذهنی و مبتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و … است.

  • وجود امکانات کافی و مناسب برای سالمندان

از دیگر نکاتی که باید در زمان بازدید از خانه سالمندان به دقت بررسی شود تعداد طبقات و امکانات لازم برای تردد میان طبقات و حیات مجموعه است. مراکز نگهداری از سالمندان معمولا چندین طبقه دارد و به همین علت باید راه پله مناسب و آسانسور داشته باشد تا سالمندانی که مشکلاتی از قبیل پا درد و کمر درد دارند بتوانند به راحتی میان طبقات تردد داشته باشند.

خانه سالمندان گلبرگ از دو طبقه تشکیل شده است و شرایط مناسب برای تردد سالمندان در حیات و فضای سبز مجموعه و اتاق‌ها فراهم شده است. سالمندان عزیزی که قادر به حفظ تعادل خود نیستند می‌توانند از آسانسور برای رفت و آمد در طبقات مجموعه استفاده کنند.

در قسمت ورودی اتاق‌ها نیز سطح شیب داری تعبیه شده است که از زمین خوردن سالمندان در زمان ورود به اتاق جلوگیری می‌کند. این مساله برای سالمندانی که با استفاده از واکر یا عصا راه می‌روند و سالمندانی که بر روی صندلی چرخ دار می‌نشینند بسیار مهم است.

خانه سالمندان مجهز-خانه سالمندان گلبرگ

  • رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح برای سالمندان

سالمندان باید با توجه به شرایط جسمی و وضعیت بیماری خود غذای مناسب مصرف کنند و اگر پزشک ممنوعیت غذایی خاصی را برای آنها مشخص کرده باشد باید در رژیم غذایی سالمند از غذاهای جایگزین استفاده شود تا ویتامین و انرژی مورد نیاز وی تامین شود.

در یک خانه سالمندان مجهز متخصص تغذیه با بررسی شرایط سالمندان برای آنها رژیم غذایی مخصوص تنظیم می‌کند و پرستاران و پرسنل موظف هستند غذای مناسب را با توجه به همان رژیم در اختیار سالمندان قرار دهند. این موضوع برای سالمندانی که به بیماری خاصی مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا هستند از اهمیت بالاتری برخوردار است.

به طور کلی سالمندان باید مواد غذایی پر انرژی را در چندین وعده کوچک دریافت کنند. در رژیم غذایی یک سالمند نباید غذایی باشد که کالری زیادی داشته باشد یا پروتئین دریافتی یک فرد سالمند در طور هفته باید مقدار مشخصی باشد که توسط متخصص تغذیه مشخص می‌شود.

همچنین استفاده از مکمل‌های خوراکی نیز ممکن است برای تمامی سالمندان نیاز نباشد. هر سالمند با توجه به شرایط بدنی خود نیازمند نوع خاصی از ویتامین و مکمل است که باید تحت نظر پزشک مصرف شود. به همین دلیل حضور پزشک متخصص تغذیه در خانه سالمندان بسیار مهم است و باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهید.

  • سرویس بهداشتی و حمام در اتاق‌ها برای استفاده راحت‌تر سالمندان

از دیگر ویژگی‌های خانه سالمندان که در زمان بازدید از مجموعه باید به آن توجه کنید وجود سرویس بهداشتی در هر یک از اتاق‌ها است. با وجود سرویس بهداشتی و حمام در هر اتاق سالمند راحت‌تر می‌تواند در زمان نیاز به سرویس بهداشتی برود و از آن استفاده کند. برخی از سالمندان با مشکل عدم توانایی در کنترل ادرار مواجه هستند و باید خیلی سریع خود را به توالت برسانند. اگر فاصله توالت از تخت سالمند زیاد باشد ممکن است مشکلاتی برای سالمند ایجاد شود که موجب خجالت وی خواهد شد.

نکته دیگر مناسب بودن فضای داخل سرویس بهداشتی و حمام برای سالمندان است. در قسمت‌های مختلف توالت و حمام باید میله‌هایی تعبیه شده باشند تا سالمند بتواند با استفاده از آنها تعادل خود را خفظ کند. بهتر است از توالت فرنگی استفاده شده باشد زیرا بیشتر سالمندان توانایی استفاده از توالت معمولی را ندارند.

همچنین رعایت نکات بهداشتی و تمیز بودن فضای حمام  دستشویی از دیگر مسائلی است که از اهممیت زیادی برخوردار می‌باشد. زیرا بدن سالمندان در سنین بالا بسیار حساس‌تر از دوره جوانی است و ممکن است با کوچکترین منبع آلودگی مشکلات پوستی و عفونی برای آنها ایجاد شود.

پرسنل بایستی به طور مداوم سالمندان را به حمام ببرند و در انجام امور نظافتی به آنها کمک کنند تا به دلیل عدم توانایی در نظافت کامل بدن، مشکلی برای سالمندان عزیز به وجود نیاید.

  • برنامه‌های سرگرم کننده و مفرح برای بالا بردن روحیه سالمندان

خانه سالمندان تنها مکانی برای نگهداری از سالمند نیست. بلکه محیطی است که سالمند در آن مدتی طولانی زندگی خواهد کرد. به همین دلیل باید برنامه‌هایی وجود داشته باشد تا اوقات خوشی را برای سالمندان به وجود آورد تا بتوانند از زندگی خود لذت ببرند.

در خانه سالمندان گلبرگ مراسم شاد و مفرحی برای سالمندان در نظر گرفته شده است و مناسبت‌های مختلف و تولد هر یک از سالمندان با برگزاری مراسم شادی جشن گرفته می‌شود. همچنین سایر فعالیت‌های گروهی سالمندان و بازی و سرگرمی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که برای بالا نگه داشتن روحیه و اعتماد به نفس سالمندان در توسط مدیر مجموعه انتخاب شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت https://gollbarg.com/ مراجعه فرمائید.

برای اطلاع از شرایط پذیرش سالمندان و هزینه خانه سالمندان می‌توانید با

شماره تلفن‌های 09128547469 و 77842173-021 تماس حاصل نموده و سوالات خود را از پرسنل مجموعه بپرسید.

  • وجود فضای سبز و هوای آزاد در خانه سالمندان

وجود فضای سبز و آزاد مانند یک حیاط زیبا و سرسبز، یک بالکن برای نشستن در کنار هم سالان و دوستان سالمند برای سالمندان بسیار مفید است و می‌تواند در تغییر حال روحی آنها و بهتر شدن شرایط جسمی سالمندان موثر باشد.

ورزش کردن در هوای آزاد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، قدم زدن در حیاط و تنفس هوای تازه می‌تواند تاثیر بسیار مطلوبی بر شرایط زندگی سالمندان داشته باشد. بنابراین نباید این موضوع را کم اهمیت بدانید. وجود فضایی برای آرامش و تفریح سالمندان یکی از واجبات یک مجموعه نگهداری از سالمند است.  

سالمندان می‌توانند در هوای آفتابی در حیاط بنشینند یا با دوستان خود قدم بزنند. در هوای بارانی در بالکن بنشینند و از هوای تازه و بوی باران لذت ببرند و مرکز را همانند خانه خود دوست داشته باشند.

از دیگر مزایای وجود فضای سبز در خانه سالمندان سرگرم شدن با گل و گیاه و امکان باغبانی برای سالمندان است. برخی از سالمندان از اینکه باغبانی کنند لذت می‌برند. بدین ترتیب می‌توانند با رسیدگی به یک گل و گلدان روحیه بهتری داشته باشند و به زندگی امیدوار شوند.

  • وجود امکانات درمانی و پزشکی در خانه سالمندان

وضعیت جسمی و روحی سالمندان به دلیل افزایش سن باید به صورت مدام و دوره‌ای بررسی شود و این مساله نیاز به وجود امکانات کافی و مناسب در خانه سالمندان است. در خانه سالمندان گلبرگ خدمات پزشکی و مراقبتی به صورت روزانه برای سالمندان ارائه می‌شود و تمامی سالمندان به صورت ویزیت می‌شوند.

از دیگر خدماتی که در مجموعه نگهداری از سالمندان ارائه می‌شود عبارتند از خدمات روان درمانی برای سالمندانی که به دلیل بیماری، تنهایی، غم، عوارض عمل جراحی یا مصرف دارو به افسردگی یا مشکلات روحی دچار شده‌اند. همچنین گفتار درمانی برای سالمندانی که به دلیل مشکلاتی از قبیل سکته مغزی توانایی صحبت کردن خود را از دست داده‌اند می‌تواند روش موثری برای بازیابی قدرت تکلم و بیان صحیح کلمات است.

خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی نیز از دیگر خدماتی است که برای سالمندان الزامی است. انجام تمرین‌های مرتب و روزانه به سالمندان کمک می‌کند تا دردهای خود را ناشی از بیماری یا کهولت سن و یا عمل جراحی کاهش دهند. همچنین سالمندانی که توانایی جسم خود را از دست داده‌اند می‌توانند با استفاده از تمرینات توانبخشی و فیزیوتراپی قدرت بدنی خود را بهبود بخشند و امور شخصی خود را به تنهایی انجام دهند.

شاید نیمی از سالمندان پس از مدتی زندگی در خانه سالمندان می‌توانند به منزل خود برگردند و به طور مستقل یا در کنار اعضای خانواده زندگی کنند. در مرکز نگهداری از سالمندان خدمات تخصصی پرستاری یکی از مهمترین نیازهای سالمندان است.

مرکز نگهداری از سالمندان-خانه سالمندان گلبرگ

مرکز نگهداری از سالمندان-خانه سالمندان گلبرگ

چرا خانه سالمندان برای افراد سالمند مناسب است؟

بسیاری از سالمندان به دلیل شرایط جسمی و زندگی نمی‌توانند تنها و به طور مستقل زندگی کنند. در این شرایط بهترین مکان برای زندگی سالمندان مراکز نگهداری از سالمندان است. با مطالعه راهنمای انتخاب خانه سالمندان می‌توانید برای سالمند خود بهترین و مناسب‌ترین مرکز را انتخاب کنید تا سالمندتان ایام خوشی را در رفاه و آرامش سپری کند.

از دیگر دلایلی که موجب می‌شود خانه سالمندان بهترین انتخاب برای سالمندان باشد تنهایی است. بسیاری از سالمندان به دلیل از دست دادن شریک زندگی و دوری فرزندان تنها زندگی می‌کنند و از حمایت عاطفی کمی برخوردار هستند. همین مساله به مرور زمان منجر به افسرده شدن سالمند خواهد شد. اما در خانه سالمندان شرایط برای ارتباط با همسالان فراهم است و سالمندان می‌توانند از حضور در کنار دوستان جدید خود لذت ببرند.

مسله دیگر عدم برخورداری از حمایت مالی و عدم توانایی در تامین نیازهای زندگی است. سالمندانی که یازنشسته هستند و سرمایه کافی برای گذران زندگی ندارند نمی‌توانند از پس هزینه‌های درمان و استخدام پرستار تمام وقت برآیند، به همین دلیل ممکن است وضعیت جسمی این افراد با گذشت زمان بدتر شود. اما با حضور در خانه سالمندان می‌توان با هزینه کمتر از امکانات و خدمات بیشتری بهره مند شد و زندگی آرام و بدون دغدغه‌ای را تجربه کرد.

سخن پایانی،

هیچ فرزندی از صمیم قلب راضی نیست که والدین سالمند خود را به خانه سالمندان ببرد، اما با توجه به شرایط سخت زندگی و مشغله کاری هیچ فردی توان کافی برای نگهداری و ارائه خدمات بی نقص و کافی را به والدین سالمند خود ندارد و  هر قدر هم که در منزل شرایط را برای زندگی سالمند فراهم کند نمی‌تواند از رفاه و آسایش سالمند خود خاطر جمع باشد و به زندگی خود بپردازد. خانه سالمندان محیطی امن و آرام است برای سالمندان عزیز شما.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *