خانه سالمندان مجهز

آیا می‌دانید خانه سالمندان استاندارد چه امکاناتی دارد و ویژگی‌های خانه سالمندان مجهز چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم چند مورد از مهمترین ویژگی‌های یک خانه سالمندان استاندارد و مجهز را برشماریم و علت اهمیت هر یک را به اختصار توضیح دهیم. استانداردهایی که برای خانه سالمندان تعیین شده است در کل دنیا یکسان است و سازمان بهزیستی نیز بر آن تاکید نموده است. هر مرکزی که به عنوان مجموعه نگهداری از سالمندان تاسیس می‌شود موظف است امکانات و خدمات خود را مطابق با این استاندارد فراهم نموده و به سالمندان ارائه دهد.

 

ویژگی‌های خانه سالمندان مجهز

دوره سالمندی بخشی از زندگی هر فرد است که در این دوره تجربیات و شرایط زندگی با دوره جوانی و میانسالی متفاوت خواهد بود. دوره سالمندی با مشکلاتی از قبیل از دست دادن توان جسمی، بیماری، کاهش بینایی و شنوایی، عدم توانایی در حفظ تعادل و انجام امور شخصی زندگی همراه است و به همین دلیل در دوره سالمندی سبک زندگی به طور ناخودآگاه تغییر می‌کند. شرایط زندگی و تغذیه و بهداشت سالمند باید به دقت بررسی شود. سالمندان چه تنها زندگی کنند و چه در شرایطی باشند که نتوانند به طور مستقل زندگی کنند، نیاز به توجه خاص دارد. هیچ سالمندی نباید مدت زیادی تنها بماند.

حال اگر سالمند در بهترین خانه سالمندان زندگی کند دل نگرانی‌ها و مشکلات فرزندان و اعضای خانواده به طرز چشم گیری کاهش خواهد یافت. سالمند عزیز شما در خانه سالمندان دیگر تنها نیست، پرستاران متخصص همیشه در کنار سالمندان حضور دارند و مراقب اوضاع جسمی و روحی آنها هستند. آیا شما نیز قصد دارید سالمند عزیز خود را به خانه سالمندان ببرید؟ آیا می‌دانید یک خانه سالمندان مجهز چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ آیا می‌دانید فرزندان در آرامش و رفاه سالمندان چه نقشی ایفا می‌کنند؟ با ما همراه باشید.

مهمترین ویژگی‌های آسایشگاه سالمندان به شرح زیر است:

اتاق‌های کم جمعیت-خانه سالمندان گلبرگ

اتاق‌های کم جمعیت-خانه سالمندان گلبرگ

  • وجود اتاق‌های کم جمعیت برای حفظ آرامش و رفاه سالمندان: اتاقهایی که برای استراحت و آرامش سالمندان در نظر گرفته شده است نباید بیشتر از 3 الی 4 تخت داشته باشد. اتاق باید نورگیری مناسبی داشته باشد و دارای حداقل یک پنجره به سمت بیرون باشد تا علاوه بر نور هوای تازه درون اتاق جریان داشته باشد.

ابعاد اتاق باید برای قرا گرفتن تخت و حرکت سالمندان کافی باشد. اگر سالمندی از صندلی چرخ دار استفاده می‌کند باید بتواند به راحتی درون اتاق حرکت کند و تا کنار تخت خود برود. اتاق‌ها باید درب بزرگی داشته باشند تا صندلی چرخ دار به راحتی از در عبور کند و سالمند بتواند به تنهایی رفت و آمد داشته باشد.

در یک اتاق استاندارد باید در کنار تخت هر سالمند زنگی وجود داشته باشد تا در مواقع ضروری سالمند بتواند پرستاران را مطلع کند. همچنین آب و لوازم شخصی سالمند نیز بهتر است در دسترس باشد. وجود پرده ضخیم برای استراحت سالمندان نیز باید در نظر گرفته شود، سالمندان معمولا خواب سبکی دارند و ممکن است نور زیاد خواب آنها را مختل کند. به همین دلیل پنجره باید یک پرده ضخیم داشته باشد تا در ساعات استراحت اتاق کمی تاریک شود و سالمندان بتوانند در آرامش استراحت کنند.

هر سالمند باید یک کمد جداگانه داشته باشد تا بتواند لوازم شخصی خود را درون آن قرار دهد. ملحفه و پتوی کافی برای هر سالمند باید فراهم شده باشد.

در خانه سالمندان گلبرگ مجهز به اتاق‌های خصوصی تک نفره، دو نفره الی 4 نفره است و سالمندان می‌توانند با توجه به شرایط خود در اتاق مورد نظرشان مستقر شوند. در هر اتاق یک عدد یخچال وجود دارد و برای هر یک از سالمندان در کنار تختشان یک میز کوچک قرار داده شده است تا بتوانند لوازم ضروری و پر کاربرد خود را درون آن قرار دهند تا در دسترس باشند.

  • تجهیزات و امکانات کافی در سرویس بهداشتی و توالت آسایشگاه سالمندان: طراحی و چیدمان سرویس بهداشتی و توالت باید به صورتی باشد که سالمندانی که از صندلی چرخ دار یا واکر استفاده می‌کنند بتوانند به راحتی به داخل سرویس بهداشتی بروند. فضای درون سرویس بهداشتی باید برای گردش صندلی چرخ دار به اندازه مناسب باشد تا سالمند برای خروج و ورود به مشکلی بر نخورد.

از دیگر امکاناتی که در سرویس بهداشتی باید فراهم شده باشد میله‌هایی است برای اینکه سالمند بتواند آنها را بگیرد و در زمان نشستن و برخاستن از میله‌ها استفاده کند. این میله‌های حمایت کننده از وقوع حوادث ناگوار مانند زمین خوردن یا لیز خوردن سالمند جلوگیری می‌کنند. در هر توالت باید زنگ هشداری تعبیه شده باشد تا در زمان وقوع حادثه سالمند بتواند پرستاران و مراقبان مجموعه را مطلع کند.

  • وجود سالن و اتاق نشیمن و محلی عمومی برای دور هم جمع شدن سالمندان: از دیگر مواردی که در استاندارد خانه سالمندان مطرح شده است مکانی عمومی برای سالمندان است که بهتر است در هوای آزاد واقع شده باشد و فاقد هر گونه وسیله خطرناک و پریز برق باشد تا سالمندان بتوانند ساعاتی در روز در کنار یکدیگر حضور داشته باشند و با هم صحبت کنند.

این فضا باید دکوراسیون زیبا با رنگ‌های شاد و جذابی داشته باشد تا برای روحیه سالمندان نیز مناسب باشد. در این سالن‌ها میله‌های حمایتی و صندلی به تعداد کافی وجود دارد تا سالمندان بتوانند از آنها برای راه رفتن و حفظ تعادل کمک بگیرند. همچنین راهرو و فاصله میز و صندلی باید به اندازه‌ای باشد که صندلی چرخ دار و واکر به راحتی از میان آنها عبور کند و سالمندان محدودیتی برای حضور در سالن نداشته باشند.

در بهترین خانه سالمندان محیطی آرام و دلنشین برای سالمندان در نظر گرفته شده است تا سالمندان بتوانند دور هم جمع شوند و از هم صحبتی با یکدیگر لذت ببرند.

بهترین خانه سالمندان-خانه سالمندان گلبرگ

بهترین خانه سالمندان-خانه سالمندان گلبرگ

  • سالن تفریح و سرگرمی به همراه محلی برای ورزش کردن سالمندان: تمام مراکز نگهداری از سالمندان باید محلی مخصوص برای ورزش کردن سالمندان فراهم نموده باشند و امکانات ورزشی و تفریحی در این مکان در نظر گرفته شده باشد تا سالمندان با هر شرایط جسمی بتوانند از لوازم استفاده نموده و سرگرم شوند. مکانی برای ملاقات با خانواده‌ها نیز باید وجود داشته باشد تا محیطی خانوادگی و خصوصی فراهم کند و سالمندان با اعضای خانواده و فرزندان خود دیدار کنند.

امکانات لازم برای سرگرم شدن سالمندان بایستی در مجموعه فراهم شده باشد تا سالمندان بتوانند در اوقات فراغت کارهای مفرح و سرگرم کننده انجام دهند. به عنوان مثال فعالیت‌های گروهی می‌تواند یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای سالمندان باشد. ورزش و نرمش‌های گروهی، آشپزی، باغبانی و … از جمله فعالیت‌هایی است که کمک می‌کند تا سالمندان اوقات خوشی را در خانه سالمندان سپری کنند.

  • امکانات محافظتی و ایمنی در خانه سالمندان: آسایشگاه سالمندان بایستی فاقد هر گونه لوازم اضافی و دست و پاگیر باشد تا مشکلی برای سالمندان پیش نیاید. سطوح ناهموار، صندلی‌های غیر مستحکم، تخت‌های خیلی بلند و … همگی از جمله مواردی هستند که ممکن است برای سالمندان خطر آفرین باشند و باعث زمین خوردن و افتادن آنها شوند.

 

از دیگر ویژگی‌های خانه سالمندان مجهز می‌توان به ایمن بودن ساختمان در برابر زلزله و آتش سوزی اشاره نمود. کلیه لوازم اولیه و کمک‌های اولیه باید در نقاط مختلف ساختمان تعبیه شده باشند تا در مواقع وقوع حادثه پرسنل بتوانند اقدامات اولیه لازم را انجام دهند.

آسانسورها باید به صورت مرتب بررسی و سرویس شوند تا مشکلی برای بالا و پائین رفتن سالمندان به وجود نیاید. تمامی پنجره‌ها و بالکن‌ها بایستی دارای میله‌های محافظ و محکم باشند تا از وقوع حادثه جلوگیری شود.

کفپوش‌ها نباید لغزنده باشند و در محل ورزش و تفریح سالمندان بهتر است از کفپوشی نرم استفاده شود تا در صورت زمین خوردن آسیب جدی به سالمند وارد نشود. استخوان و مفاصل سالمندان مستعد شکستن است، به همین دلیل باید نکات ایمنی به دقت رعایت شده باشند.

  • امکانات درمانی و پزشکی در مرکز فراهم باشد: سالمندان به دلیل شرایط جسمی و ضعیف بودن سیستم ایمنی باید همواره تحت مراقبت پزشک باشند. حضور دائمی پزشک و پرستاران متخصص و کار آزموده در خانه سالمندان گلبرگ موجب می‌شود تا در صورت نیاز سالمند به کمک‌های پزشکی اولیه اقدامات لازم انجام شوند.

ویزیت روزانه توسط پزشک در مرکز به صورت مرتب انجام می‌شود و حال عمومی سالمندان به صورت روازنه بررسی می‌شود. داروهای مورد نیاز سالمندان در زمان مشخص به آنها یادآوری می‌شود.

وجود امکانات و دستگاه‌های فیزیرتراپی نیز از دیگر مورادی است که جزو استانداردهای یک خانه سالمندان مجهز محسوب می‌شود. همچنین مجموعه باید با یکی از مراکز درمانی یا بیمارستان‌های نزدیک هماهنگی‌های لازم را برای مواقع اورژانسی و ضروری انجام داده باشد تا بدون نیاز به طی مراحل اداری سالمندان تحت درمان قرار گیرند.

همچنین اطلاعات تماس با فرزندان و اقوام سالمند باید در دسترس باشد تا در مواقع مورد نیاز بتوان با فردی که می‌تواند خود را به موقع به مرکز برساند تماس بگیرند. این اطلاعات باید به صورت مرتب بررسی شود و در صورت تغییر آدرس و شماره تلفن، اطلاعات جدید در دفتر ثبت شود.

وجود کارگاه‌های مهارت آموزی و کار درمانی و گفتار درمانی از دیگر امکاناتی است که برای بهبود شرایط جسمی و روحی سالمندان الزامی است. همچنین مکانی برای انجام امور مذهبی و مطالعه باید در نظر گرفته شده باشد تا سالمندانی که به مطالعه و برگزاری مراسم مذهبی علاقه مند هستند بتوانند در مکانی مجزا به این امور بپردازند و به آرامش برسند.

  • توجه به تغذیه سالمندان و رژیم غذایی مناسب برای هر یک از آنها: غذاهایی که در خانه سالمندان تهیه و طبخ می‌شود باید تنوع مناسبی داشته باشد تا سالمندان میل به خوردن غذا داشته باشند. به طور طبیعی سالمندان در سنین بالاتر به دلیل ضعیف شدن حس چشایی میلی به غذا خوردن ندارند و ممکن است از خوردن غذاهای تکراری و بی مزه خودداری کنند. به همین دلیل باید از غذاهای متنوع و میان وعده‌های گوناگون استفاده کرد تا سالمندان مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

رعایت رژیم غذایی برای هر یک از سالمندان باید به صورت جداگانه صورت گیرد. هر سالمند بایستی با توجه به نوع بیماری و شرایط جسمی خود مواد غذایی مناسب را دریافت کند. در خانه سالمندان گلبرگ وضعیت جسمی و حال عمومی هر یک از سالمندان توسط متخصص تغذیه بررسی می‌شود و برنامه غذایی مخصوص برای آنها تنظیم می‌شود و این برنامه به پرسنل تحویل داده می‌شود تا بر اساس آن غذای مناسب برای هر سالمند تهیه و در اختیار وی قرار داده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت https://gollbarg.com/ مراجعه فرمائید و امکانات و خدمات مرکز را مطالعه نمائید.

  • رعایت بهداشت و کمک به سالمندان برای انجام امور شخصی: سالمندان بدن و پوست بسیار حساسی دارند که با کوچکترین آلودگی و عدم رعایت مسائل بهداشتی به بیماری‌های عفونی و آلرژی مبتلا می‌شوند. به همین دلیل در خانه سالمندان مجهز ملحفه‌ها و روتختی‌ها به طور مرتب تعویض و شستشو می‌شوند و اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی مرتبا ضد عفونی می‌شوند تا محیط به طور کامل ایمن و پاک باشد.

برخی از سالمندان به دلیل اینکه از قدرت بدنی کافی برخوردار نیستند نمی‌توانند امور شخصی خود را به خوبی رعایت کنند. به همین دلیل برای انجام امور شخصی و بهداشتی نیاز به کمک خواهند داشت، برخی از سالمندان نیز به دلیل اینکه قادر نیستند ادرار خود را کنترل کنند و یا توان حرکت کردن ندارند باید از پوشک استفاده کنند. پرسنل به صورت مرتب پوشک این سالمندان را عوض کنند و بدن آنها را شستشو دهند تا به مشکلات پوستی و عفونت ادراری دچار نشوند.

استحمام سالمندان باید به صورت مرتب و با همراهی یکی از پرسنل انجام شود تا  حادثه‌ای برای سالمند پیش نیاید. در حمام صندلی و لوازم مورد نیاز برای حفظ تعادل قرار داده شده است تا سالمندان در زمان استحمام نگران لیز خوردن و افتادن نباشند. پرسنل نیز در عمل شستشو به سالمندانی که قدرت بدنی کافی ندارند کمک می‌کنند.  

سخن پایانی،

جمعیت سالمندان در کشور ایران در سال‌های اخیر رشد بیشتری داشته است و به همین دلیل مراکز متعددی در جهت ارائه خدمات رفاهی به سالمندان راه اندازی شده‌اند. هدف این مراکز ایجاد محیطی آرام و ایمن برای گذراندن دوران سالمندی است. این مراکز در تلاش هستند تا با فراهم نمودن تمامی خدمات رفاهی و درمانی به سالمندان کمک کنند تا زندگی بدون دغدغه‌ای را تجربه کنند. امکانات موجود در خانه سالمندان مجهز در آرامش و سلامت سالمندان نقش بسزایی دارد و به همین دلیل در زمان انتخاب خانه سالمندان برای سالمند عزیز خود باید تمامی موارد ذکر شده در این مقاله را به دقت بررسی نمائید. سالمندان برکت زندگی هستند.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *