خانه-سالمندان-در-میدان-امام-حسین-خانه-سالمندان-گلبرگ

خانه سالمندان در میدان امام حسین

بعضی تحقیقات نشان می دهد با توجه به گسترش روزافزون ویروس کرونا در سراسر جهان، احتمال می رود تا دورۀ اجباریِ ماندن افراد در خانه ‌ها در تعداد زیادی از کشورها تا چند ماه شاید هم چند سال ادامه یابد. این کار مخصوصا برای سالمندان یک امر ضروری تلقی می شود تا احتمال آلودگی آنها به این ویروس به کمترین وحداقل ترین زمان ممکن برسد.

اگرچه این روش به هر شکل که اجرا شود به سالمندان می تواند کمک زیادی کند تا از خود در مقابل این ویروس مرگبار حافظت کنند، اما سازمان‌ هایی به صورت بشردوستانه فعال هستند که دربارۀ آسیب‌ های جسمی و روانی این انزوا در روی سالمندان نیز هشدار می دهد.

آسایشگاه-سالمندان-در-میدان-امام-حسین-آسایشگاه-سالمندان-گلبرگ

آسایشگاه-سالمندان-در-میدان-امام-حسین-آسایشگاه-سالمندان-گلبرگ

به نظر شما در این وضعیت چطور می‌ توانیم به این گروه سنی کمک کنیم؟ در ادامه مطلب چند پیشنهاد و راهکار را با هم بررسی می کنیم:

۱- مطمئن شوید که سالمند شما همه احتیاجات و مایحتاج خود را دارد.

مثلا قبل از اینکه از خانه خارج شوید با او تماس تلفنی گرفته و اگر چیزی لازم داشت برایش تهیه کنید. حتی اگر در یک مجتمع مسکونی مشترک زندگی می کنید، یادداشتی روی تابلوی مشترکی نصب یا پشت در منزل سالمندان قرار دهید و با ذکر شماره خودتان از آن ها بخواهید در صورتی که خرید داشتند با شما تماس بگیرند و خود از منزل خارج نشوند تا در معرض خطر آلودگی قرار گیرند.

شما نیز با حفظ توصیه‌ های بهداشتی باید مراقب باشید که ناخواسته باعث آلوده شدن سالمندان به ویروس کرونا نشوید. برای مثال هنگامی خریدی برایشان انجام دادید در پشت در خانه ‌هایشان بگذارید تا با ورودتان احتمال انتقال ویروس به آنها را به حداقل برسانید.

۲- سالمندان را تشویق کنید تا از روش‌ های ارتباط دیجیتالی بیشتر استفاده کنند.

این روزها دیدارهای چهره به چهره کمتر شده و در مقابل ارتباطات دیجیتالی دارای کاربرد بیشتری است. سالمندان خود را تشویق کنید تا از این قافله عقب نیفتند. این ارتباطات می تواند هم از طریق تلفن و هم ارتباطات آنلاین مانند تماس تصویری  در واتس‌اپ، ایمو و…. باشد.

اپلیکیشن‌ های جدید ارتباط تصویری را روی گوشی‌ های آن ها نصب کنید و روش کار با این برنامه ها را به آنها یاد دهید تا از طریق ارتباط ویدئویی با نزدیکان و عزیزانشان دلتنگی‌های آنها را به حداقل برسانید.

۳- سالمندان را تشویق به انجام فعالیت های فیزیکی و حرکت  کنید

یکی از خطرات جدی که افراد سالمند را بعد از انزوای طولانی در خانه‌ تهدید می‌ کند، کم شدن فعالیت‌ های فیزیکی و درنتیجه به خطر افتادن سلامت جسم آنها است.

همیشه سالمند خود را تشویق به داشتن فعالیت فیزیکی در روز حتی در داخل خانه و انجام حرکات سبک (مانند بافتنی ساده، تماشای ویدئوهای ورزش‌ های سبک و موزیکال  و انجام حرکان با آن ها) کنید.

فعالیت فیزیکی باید به صورت سرگرم کننده باشد تا سالمند ما تشویق به انجام آن در هر روز با اشتیاق شود. یکی از موثر ترین کارها حفظ ارتباط آن ها با طبیعت است، این کار می تواند شامل پرورش گل و گیاه و یا غذا دادن به پرندگان باشد.

4- با راهکارهای نو و جدید به ارتباطات بین افراد ادامه دهید.

اگر در نزدیکی و همسایه ‌ای شما فرد سالمندی زندگی می کند می توانید از مسیر پنجره یا یک بالکن  با او حرف بزنید و زمانی از روز را از دور با او هم صحبت شوید تا روزهای طولانیِ تنهایی

 برایش سخت نگذرد. همین طور می توانید با اتصال یک روبان قرمز به دستگیرۀ در آپارتمانش از او بخواهید تا در صورت نیاز به کمک شما را با خبر کند.

۵- اگر برایتان مقدور است در فعالیت‌ های داوطلبانه ای که برای کمک به سالمندان برگزار می شود شرکت کنید.

با وجود ادامه دار شدن شیوع کرونا، موسسات خیریه زیادی هستند که نیاز به همکاری نیروهای داوطلب و جوان دارند. اگر دارای شرایط جسمی خوب و وقت آزاد هستید؛ به گروه‌های خیریه ملحق شده و با این روش به صورت سازماندهی شده به سالمندان کمک کنید.

این کمک‌ ها می تواند شامل خرید برای سالمندان، ضدعفونی کردن محل سکونت سالمندان، تحویل بسته‌های خریداری شده به آنها، کنترل وضعیت سلامت سالمند و حتی پخت و پز برای آنها باشد.

حتی اگر فرصت یا شرایط جسمی مناسبی ندارید، می ‌توانید با کمک‌های مالی خود به این موسسات کمک کنید.

۶- سالمندان را با اخبار کرونا نترسانید

در انتشار دادن اخبار و مطالب کرونا که در پیام رسان‌ های دیجیتالی و شبکه ‌های اجتماعی  منتشر می شود دقت کرده و سالمندان را نترسانید.

همیشه این را در نظر بگیرید که ممکن است در بین شنوندگان و خوانندگان مطالب شما افرادی منزوی و تنها وجود داشته باشند که این روزها را با سختی و هراس پشت سر می گذارند.

به جای ایجاد ترس و دلهره در آن ها و پخش شایعات کذب بهتر است با مشاوره و ارتباطات موثر به افراد آسیب پذیر و سالمندان کمک کنید.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *