خانه سالمندان و آسایشگاه سالمندان در قیطریه

با افزایش سن سالمندان خدمات و امکانات خانه سالمندان و آسایشگاه سالمندان در قیطریه نیز اهمیت بیشتری خواهد داشت. سالمندان به مرور زمان به دلیل یک سری تغییرات طبیعی از جمله کاهش قدرت تعادل، ضعف عضلات، کاهش وزن، درد مفاصل، کاهش توانایی جسمی و عدم توانایی برای حرکت سریع، ضعف بینایی و … مانند گذشته نمی‌توانند کارهای روزمره و امور شخصی خود را انجام دهند. در خانه سالمندان قیطریه این تغییرات با دقت مورد بررسی قرار گرفته و تمرینات لازم برای هر سالمند تجویز می‌شود. در بهترین خانه سالمندان قیطریه امکانات مناسب برای تمرین کردن سالمندان وجود داشته و پرستاران آسایشگاه سالمندان قیطریه سالمندان را در این تمرین‌ها همراهی می‌کنند.

خانه سالمندان در قیطریه دارای پزشکان متخصص برای ویزیت روزانه سالمند میباشد.

پزشکان موجود در آسایشگاه سالمندان قیطریه تلاش در بهبود روحیه و جسم سالمندان را دارند.

برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و ریوی، پوکی استخوان و اختلالات عصبی می‌تواند زمینه ساز بروز تغییراتی در زندگی سالمند شود و در صورتی که سالمند بخواهد به طور مستقل زندگی کند توانایی وی برای انجام امور روزمره را دچار اختلال خواهد کرد. به همین دلیل حضور سالمند در خانه سالمندان برای مدت زمان مشخص می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد و توانایی وی برای زندگی مستقل را به وی بازگرداند.

معمولا به دلیل این که این تغییرات به کندی رخ می‌دهند، سالمندان متوجه این تغییرات نشده و به مرور زمان به این سبک زندگی عادت می‌کنند. اما وقتی این تغییرات و ناتوانی‌ها شدت پیدا می‌کند بر کیفیت زندگی سالمند و اطرافیان تاثیر منفی می‌گذارد و اینجاست که اهمیت تمرینات توانبخشی و کار درمانی برای سالمندان پررنگ‌تر خواهد شد. در این مقاله می‌خواهید بدانیم توانبخشی سالمندان چیست و در مرکز توانبخشی سالمندان چه تمرین‌هایی انجام می‌شود و چه تاثیری بر زندگی سالمند دارد.

توانبخشی سالمندان در خانه سالمندان قیطریه شامل تمرینات ورزشی برای بهبود قدرت عضلانی، حرکات ارادی و تعادل در افراد مبتلا به سکته مغزی یا بیماری پارکینسون

توانبخشی برای سالمندان بر کیفیت زندگی آنها تاثیر میگذارد.

منظور از توانبخشی سالمندان چیست؟

توانبخشی سالمندان با هدف بهبود سلامت عمومی و بازگرداندن قدرت عضلات و توانایی در افراد سالمند انجام می‌شود. این تمرین‌ها توسط افرادی متخصص انجام می‌شود و به سالمندان کمک می‌شود تا تمرین‌ها را به شیوه صحیح انجام دهند. به مرور زمان و با انجام تمرینات مستمر تغییرات چشم گیری در وضعیت جسمی سالمندان ایجاد شده و آنها قادر خواهند بود بسیاری از کارهای روزانه را به تنهایی و بدون نیاز به همراه انجام دهند.

در طول این مدت لازم است که سالمندان با متخصص کاردرمانی و توانبخشی همکاری کند و تمرین‌ها را به صورت مداوم و مستمر ادامه دهد. در برخی از افراد ممکن است در یک دوره کوتاه مدت فرد بهبود یابد اما در برخی از افراد به دلیل شدید بودن تغییرات ایجاد شده در سالمند نیاز است تا طی یک دوره طولانی تمرین‌ها انجام شوند و با همکاری خانواده سالمند و خود او ادامه پیدا کنند. معمولا طیف گسترده‌ای از تمرین‌ها و ورزش‌ها برای سالمند تجویز می‌شود که در تقویت عضلات، تحرک بیشتر و بهبود روحیه سالمند نقض بسیار موثری دارند.

فیزیوتراپیست تمرین‌ها را برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع جسمی و فیزیکی سالمند و بازگرداندن توانایی و قدرت بدنی وی انجام می‌دهد تا سالمند بتواند کارهای سبک و شخصی خود را به تنهایی انجام دهد. این مساله برای بهبود روحیه سالمند بسیار مفید بوده و از ابتلا به افسردگی و انزوا پیشگیری می‌کند. معمولا سالمندانی که از نظر جسمی ناتوان می‌شوند و برای کارهای خود نیاز به کمک دارند خیلی بیشتر از سایر سالمندان در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

چه تمریناتی برای توانبخشی سالمندان انجام می‌شود؟

همان طور که گفتیم توانبخشی و فیزیوتراپی برای سالمندان یک تمرین ضروری و مهم است و بسیاری از سالمندان به دلایل مختلف از انجام دادن این تمرین‌ها امتناع می‌کنند. اما با همکاری و تشویق آنها می‌توان آنها را ترغیب نمود تا تمرین‌ها را انجام دهند و بر اساس یک برنامه منظم و به طور مستمر تمرین‌ها را انجام دهند. هر سالمند با توجه به شرایط جسمی و مشکلات فیزیکی درمان خاصی نیاز دارد و باید تمرین‌های مشخصی را انجام دهد.

در مرکز توانبخشی سالمندان انواع بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، دردهای مفصلی و انواع بیماری‌های حرکتی و جسمی با استفاده از تمرین‌ها و درمان‌های مناسب تا حد زیادی بهبود می‌یابند و سالمند می‌تواند بدون درد و ناراحتی حرکت کند، راه برود، بخوابد و بنشیند. بسیاری از مشکلات سالمندان مربوط به بی تحرکی و کم تحرکی آنها است و به همین دلیل است که توانبخشی و تمرین‌های فیزیوتراپی برای سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید حتما در برنامه روزانه آنها گنجانده شود.

درمانگر با انواع بیماری‌های سالمندان آشنا است و به خوبی می‌داند کدام تمرین‌های فیزیوتراپی، روانشناسی، کار درمانی برای سالمندان مفید و موثر بوده و می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی آنها تاثیر خوبی داشته باشد. الگوی بیماری سالمندان با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل فیزیوتراپیست به خوبی می‌داند که هر سالمند با توجه به شرایط جسمی و بیماری چه تمریناتی نیاز دارد و چه درمان‌هایی روند بهبود وی را تسریع می‌بخشد.

توانبخشی سالمندان در آسایشگاه سالمندان قیطریه باعث حفظ و بهبود سلامت عمومی و توانایی افراد سالمند است.

ما در خانه سالمندان گلبرگ با بیماران مسن کار می کنیم و به بهبود کیفیت و لذت آنها از زندگی کمک می کنیم.

توانبخشی سالمندان در خانه سالمندان قیطریه شامل چه مراحلی است؟

برای انجام تمرینات توانبخشی و درمان‌های فیزیوتراپی ابتدا بایستی شرایط را برای سالمند فراهم کرد و مراحل زیر را مورد توجه قرار داد:

  • تمرین‌های توانبخشی باید با شرایط سالمند و محل زندگی وی متناسب باشد. در مرکز سالمندان تمامی امکانات و خدمات مورد نیاز برای انجام تمرین‌ها فراهم بوده و سالمند می‌تواند بر اساس برنامه ریزی مرتب و هفتگی تمرین‌ها را انجام دهد.
  • انجام کارهای روزانه باید با همکاری خود سالمند انجام شود تا وی بتواند کارهای روزانه خود را به تنهایی انجام دهد و این قدرت را به دست بیاورد که بتواند به طور مستقل زندگی کند. انجام کارهای شخصی یکی از مهمترین بخش درمان توانبخشی است که موجب می‌شود تا سالمندان بتوانند زندگی مستقلی را تجربه کنند.
  • پیش از انجام تمرین‌ها و انتخاب نوع درمان باید شرایط سالمند، مشکلات و توانایی‌های وی مورد بررسی قرار گیرد. فیزیوتراپیست حرکات سالمند در زمان برخاستن از تخت، از روی صندلی، نشستن و دراز کشیدن و حتی راه رفتن را ارزیابی می‌کند و بر اساس دامنه حرکتی سالمند برنامه تمرین‌های سالمند را مشخص می‌نماید.
  • بررسی سابقه پزشکی سالمند پیش از انجام تمرین‌ها و برنامه ریزی درمانی فیزیوتراپی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

توانبخشی و فیزیوتراپی برای چه افرادی مفید است؟

تمامی سالمندان به دلیل افزایش سن به صورت عادی توانایی جسمی و قدرت بدنی خود را از دست می‌دهند و در صورتی که تحرک کافی نداشته باشند و یا به بیماری خاصی مبتلا شده باشند این روند بسیار زودتر اتفاق خواهد افتاد. اتفاقاتی مانند زمین خوردن، تصادف، جراحی و برخی بیماری‌های حرکتی موجب می‌شود تا مشکلات بیشتری برای سالمند پیش بیاید. فیزیوتراپیست و کار درمانگر معمولا برای این افراد از درمان‌های ترکیبی استفاده می‌کنند تا شرایط سالمند هر چه زودتر بهبود یابد. درمان‌های فیزیوتراپی در بهترین خانه سالمندان قیطریه برای سالمندانی که شرایط زیر را داشته باشند حتما تجویز خواهد شد:

  • سالمندانی که به راحتی قادر به حرکت نیستند و بیشتر اوقات خود را به حالت نشسته یا خوابیده سپری می‌کنند.
  • سالمندانی که به تازگی از بیمارستان مرخص شده است و به تمرین و فیزیوتراپی نیاز دارد.
  • سالمندانی که به دلیل زمین خوردن دچار شکستگی شده و یا به دلیل عدم توانایی در حفظ تعادل احتمال زمین خوردنشان بالا است.
  • سالمندانی که تصادف کرده و شرایط سختی دارند و برای به دست آوردن قدرت بدنی قبل نیاز به تمرین و درمان فیزیوتراپی دارند.
  • سالمندانی که به دلیل دردهای مزمن قادر به حرکت نیستند و یا دردهای مفاصل و جسمی مانع از این می‌شود که به راحتی حرکت کنند.
  • سالمندانی که به تازگی جراحی کرده ‌و نیاز به استراحت و کاردرمانی دارند تا بتوانند مانند قبل زندگی کرده و کارهای خود را انجام دهند.
  • سالمندانی که می‌خواهند به صورت مستقل زندگی کنند و دوست دارند تمام کارهایشان را در سنین بالا به تنهایی انجام دهند.
  • سالمندانی که به دلیل بیماری دچار خشکی عضلات و مفاصل شده و نیاز به توانبخشی و کاردرمانی دارند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.
فیزیوتراپیست در بهترین خانه سالمندان قیطریه به صورت مداوم سالمند شما را از نظر حرکتی ویزیت میکند.

فیزیوتراپیست حاضر در خانه سالمندان قیطریه با تمرین های مکرر باعث بهتر شدن حرکت کردن سالمند شما میشود.

فیزیوتراپیست چه کارهایی انجام می‌دهد؟

مهمترین مسئولیت فیزیوتراپیست و کاردرمانگر در آسایشگاه سالمندان قیطریه بررسی شرایط جسمی سالمند و تشخیص مشکلات جسمی و فیزیکی سالمند است. مشکلاتی که موجب شده تا سالمند درد داشته باشد و نتواند زندگی راحتی را تجربه کند. وی درباره وضعیت سالمند و سابقه بیماری وی تحقیق کرده و با توجه به شرایط وی و نیازهای درمانی او برنامه درمانی اختصاصی برای او تنظیم می‌کند.

معمولا برنامه درمانی با تغییر سبک زندگی همراه هستند و از سالمند خواسته می‌شود تا برخی عادت‌های نادرست را کنار گذاشته و سبک جدیدی را برای انجام کارها و زندگی روزمره خود پیش گیرد. برنامه‌ای که برای سالمند در نظر گرفته می‌شود یک روتین منظم برای سالمند ایجاد می‌کند که در آن تمرین‌های مناسبی برای سالمند وجود دارد که موجب می‌شود تا وی زندگی بهتری داشته باشد. مهمترین هدف کار درمانگر بهبود قدرت بدنی و عضلات، بهبود تعادل و استقلال سالمند است.

از جمله درمان‌هایی که برای سالمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به ماساژ درمانی، درمان با استفاده از گرما یا سرما، استفاده از دستگاه‌های tens، استفاده از ورزش‌های سبک و آب درمانی اشاره کرد. تمرین‌ها و درمان‌های توانبخشی موجب می‌شود تا سالمند بدنی انعطاف پذیر و بدون درد داشته باشد، عضلات تقویت شده و دامنه حرکتی مفاصل بیشتر شود، قدرت حفظ تعادل سالمند افزایش یافته و بتواند بدون نیاز به وسایل کمکی مانند عصا راه برود. البته همواره به سالمندان توصیه می‌شود از یک عصای کمکی استفاده کنند تا احتمال زمین خوردن و سقوط کردن آنها کاهش یابد.

انواع توانبخشی سالمندان در آسایشگاه سالمندان قیطریه 

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم سالمندان به دلایل مختلف به فیزیوتراپی نیاز خواهند داشت. در این بخش چند مورد از مهمترین دلایلی که باعث می‌شود تا سالمند ناتوان شده و تحت درمان قرار بگیرد را ذکر خواهیم کرد:

  • توانبخشی به دلیل سکته مغزی
  • توانبخشی پس از عمل جراحی

 

 

توانبخشی به دلیل سکته مغزی

یکی از دلایلی که موجب می‌شود تا در مرکز سالمندان شبانه روزی برخی از سالمندان تحت درمان باشند و تمرین‌های فیزیوتراپی را انجام دهند، سکته مغزی و عوارض ناشی از آن است. افرادی که سکته مغزی را پشت سر می‌گذارند دچار علائمی از جمله ضعف یا فلج بخشی از بدن، اسپاسم مداوم در عضلات، از دست دادن کنترل حرکت طبیعی اعضای بدن، از دست دادن برخی از حواس و احساس حالات غیر معمول، از دست دادن قدرت تعادل، سفت شدن عضلات و مفاصل و ضعف عضلات ریه و مشکلات تنفسی خواهند بود. سکته مغزی یکی از مشکلات رایج در دوران سالمندی محسوب می‌شود و بهترین روش برای بهبود شرایط بیمار، انجام تمرین‌های فیزیوتراپی است.

توانبخشی پس از عمل جراحی

از دیگر عوامل شایع در سالمندان که موجب می‌شود از نظر حرکتی و قدرت عضلات تحت تاثیر قرار گرفته ضعیف شوند، عمل جراحی سنگین و دوره نقاهت طولانی است. در این مدت عضلات و مفاصل سالمند خشک و سفت می‌شوند و برای این که به حالت قبل بازگردند باید تمرین‌های فیزیوتراپی مناسب انجام شود. در کنار درمان‌های فیزیوتراپی از دارو درمانی نیز استفاده می‌شود تا روند بهبودی سالمند سریع‌تر پیش رفته و وی زودتر بتواند به زندگی عادی بازگردد.

برخی از سالمندان پس از انجام عمل جراحی سنگین برای مدت کوتاهی به خانه سالمندان مراجعه می‌کنند و پس از انجام درمان‌های لازم و بهبودی کامل به منزل خود باز می‌گردند. یکی از مزایای حضور سالمند در آسایشگاه سالمندان استفاده از خدمات و امکانات پزشکی موجود در مجموعه است. امکاناتی که فراهم نمودن تمامی آنها در منزل دشوار و هزینه بر خواهد بود.

توانبخشی سالمندان در خانه سالمندان قیطریه برای پیشگیری از بیماری هایی که امکان دارد سالمند در بی تحرک بودن دچار شود، جلوگیری می‌کند.

توانبخشی سالمندان در آسایشگاه سالمندان قیطریه بر روحیه آنها نیز تاثیر گذار است.

مزایای فیزیوتراپی و توانبخشی برای سالمندان

انجام تمرین‌های توانبخشی و فیزیوتراپی نه تنها برای جسم سالمندان، بلکه برای روحیه آنها نیز بسیار مفید بوده و مزایای بسیاری به همراه دارد. مهمترین مزیت استفاده از تمرین‌های توانبخشی عبارت است از:

  • سالمند می‌تواند به طور مستقل کارهای روزمره خود را انجام دهد
  • سالمند می‌تواند از خود مراقبت کرده و مراقب سلامت خود باشد
  • احتمال زمین خوردن سالمند کاهش می‌یابد
  • اعتماد به نفس سالمند بیشتر شده و از ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌شود
  • کیفیت زندگی سالمند بهبود می‌یابد
  • دامنه حرکتی سالمند افزایش یافته و دردهای ناشی از خشکی عضلات و مفاصل از بین می‌رود
  • قدرت عضلات و توانایی حفظ تعادل سالمند بیشتر می‌شود.

با استفاده از تمرین‌های توانبخشی و فیزیوتراپی در خانه سالمندان قیطریه سالمند قادر خواهد بود به طور مستقل زندگی کند و کارهای خود را بدون نیاز به حضور و کمک دیگران انجام دهد. در بهترین خانه سالمندان قیطریه به سالمندان آموزش داده می‌شود تا بتوانند خود به تنهایی برخی از کارهای شخصی را انجام دهند و برای این کار مهارت‌های لازم را یاد می‌گیرند. سالمندان مستقر در آسایشگاه سالمندان قیطریه بایستی سبک زندگی خود را توجه به شرایط تغییر دهند.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *