خانه سالمندان در تهران نو

سالمندی آغازی یک زندگی با کوله باری از تجربه، ورزیدگی، دوران پختگی و زمان احساس بی نیازی است. این دوران فرصتی برای سیر به سوی کمال و رسیدن به خویشتن می باشد.

سالمندان را می توان از باورهای با  ارزش وجودی هر خانواده و حتی جامعه دانست. در فرهنگ اسلام و در ایران، «پیری» به معنای کمال، خردمندی، حکمت و فرزانگی  تلقی کرد. پس به عنوان مرحله ای گرانقدر و موثر در زندگی هر فرد به حساب می آید.

این واقعیت را باید پذیرفت که  هنگامی که سخن از سالمندی به میان می آید ما در فکر خود فردی ضعیف و سست تلقی می کنیم، که به نوعی محدودیت انسانی در تمام جنبه های فیزیکی خود دارد.

با شناخت علل پیری و سیرتکاملی تا حدی می توان از ناتوانی ها در فرد پیشگیری نمود و در انتها «قدرت فکری» سالمند را با «توان جسمی» او همراه نمود.

به طور حتم اضافه شدن جمعیت سالمندان و افزایش طول عمر انسان ها از دستاوردهای قرن ۲۱ به حساب می آید و سالخوردگی در جمعیت پدیده ای شناخته شده است که بسیاری از جوامع بشری با آن روبرو هستند.

پس اگر در کشوری افراد سالخورده آن بیشتر باشد، یعنی یک موفقیت بهداشتی که در صورت نبودن یک برنامه ریزی مناسب، می تواند به چالش بزرگی مبدل شود.

بر اساس آمار و ارقام علمی هر گاه جمعیتی 8 درصد آن را افراد ۶۵ سال و بالاتر و ۱۲ درصد افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل دهند، پدیده سالمندی رخ داده است. این دوره نیز در ایران به صورت سیر صعودی می باشد.

با توجه به اینکه با افزایش جمعیت سالخورده، گسترش و شیوع بیماری های مزمن هم افزایش می یابد، پس در بیشتر کشورهای توسعه یافته، سیستم درمانی آن ها برای درمان انواع بیماری ها از دخالت پیشگیری و نظارت درمانی استفاده کرده و  دارای سه بعد  پزشک، محیط و بیمار می باشد.

خانه-سالمندان-در-تهران-نو-خانه-سالمند-گلبرگ

خانه-سالمندان-در-تهران-نو-خانه-سالمند-گلبرگ

اقدامات پیشگیرانه در سالمندان بر اساس زمان دخالت داده شده به سه سطح تقسیم می شود:

۱- پیشگیری اولیه:

این پیشگیری شامل اقدامات مثبتی است که باعث تغییر سبک ناسالم زندگی شده و مانع حضور عامل های خطر ساز می باشد. این سیاست ها کاربرد توصیه های معمول در زمینه های  تغذیه، مصرف دخانیات و الکل و ورزش می باشد. همین طور مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه از دهان و دندان، ایمن سازی (مانند آموزش، واکسیناسیون، مشاوره) و پرهیز از ابتلا به بیماری های عفونی را می توان نام برد.

۲- پیشگیری ثانویه:

بیشتر سالمندان دارای بیماری خفیف و جزیی هستند یا در برخی موارد عوامل خطر قابل شناختی مانند بیماری مزمن یا ناتوانی زودرس پیدا می کنند.در این نوع راهکارها برای پیشگیری با شناسایی و آگاهی از عوامل خطر و غربالگری آن ها و تشخیص و درمان به موقع بیماری ها، عوامل خطر را شناسایی و برای آن ها کارهای خاص و مناسب انجام می گیرد. این اقدامات تاثیر  مهمی در مرگ و ناتوانی زودهنگام می گذارد و مانع پیشروی بیماری می گردد.

۳- پیشگیری ثالثیه:

عده زیادی از سالمندان دارای یک بیماری مزمن و در برخی موارد لاعلاج می باشند. در این سطح از درمان و پیشگیری، هدف خانه سالمندان شرق تهران، حفظ عملکرد روانی،جسمی و اجتماعی سالمند تا رسیدن به بیشترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب است. این سیاست شامل جلوگیری از وقوع دوباره حمله های حاد بیماری با کمک دارو و ایجاد تغییرات سبک زندگی و کمک های توانبخشی و ارتقای کیفیت زندگی سالمند است.

1 reply
  1. حنا
    حنا says:

    سلام وقت بخير
    لطفا در مورد هزينه هاي اين سالمندان هم توضيح دهيد

    پاسخ

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *