فیزیوتراپی سالمند-خانه سالمندان گلبرگ

توانبخشی و فیزیوتراپی سالمند

فیزیوتراپی سالمندان در آسایشگاه سالمندان گلبرگ

 

یکی از چالش های مهم دوران سالمندی ناتوانی حرکتی در این دوران می باشد.

که با انجام برخی از برنامه های منظم فیزیوتراپی و ورزشی میتوان از پس این مشکل سالمندان تا حدی جلوگیری کنیم.

آسایشگاه سالمندان گلبرگ با داشتن پزشک فیزیوتراپ میتواند مشکل حرکتی سالمندان را تا حدی درمان و کنترل کند.

فیزیوتراپی به عنوان مهم ترین موضوع  توانبخشی نقش موثری در بهبود مشکلات سالمندی و کاهش عوارض  این دوران دارد.

فیزیوتراپی در چه شرایطی و برای سالمندان ارزشمند می باشد؟

  1. دوران نقاهت پس از آسیب هایی مانند شکستگی لگن سالمند
  2. آرتروز (Osteoarthritis)شدید
  3. درد در تمام قسمت های بدن مانند زانو، پشت، شانه، مچ و …
  4. دیابت و فیزیوتراپی
  5. بیماری آلزایمر
  6. سکته مغزی
  7. سرگیجه (vertigo)
  8. بی اختیاری ادرار
  9. ام اس (Multiple sclerosis)
  10. فلج مغزی (Cerebral Palsy)

و بسیاری از شرایط دیگر سالمندان عزیز

فیزیوتراپی سالمندان-اسایشگاه سالمندان گلبرگ

فیزیوتراپی سالمندان-اسایشگاه سالمندان گلبرگ

فیزیوتراپی برای سالمندان به چه صورتی انجام میشود؟

درمان دستی یا منوال تراپی (manual Therapy)، روش درمانی است که توسط فیزیوتراپ و با دست انجام می شود و هدف آن استراحت دادن به بیمار، کاهش درد و انعطاف پذیری بیشترموضع درمانی است. این درمان شامل موارد زیر است:

ماساژ عضلات و بافت های نرم بدن برای آرام کردن درد بیمار، بهبود گردش خون و تسکین درد.

تکنیک تحرک دادن (mobilization)، که در آن از حرکات آهسته سالمند استفاده می کند تا با پیچ و تاب دادن و کشیدن مفاصل و استخوان ها آنها را به جای خود بازگرداند. این کار می تواند به شل کردن بافت مفصلی سفت کمک کند و انعطاف پذیری را افزایش دهد.

درمان سرد یا سرمادرمانی برای از بین بردن درد، تورم و التهاب ناشی از بیماری هایی مانند آرتروز استفاده می شود. این درمان شامل استفاده از بسته های یخ (هر بار ۱۰تا ۱۵ دقیقه)، ماساژ با یخ و روش RICE می باشد. RICE مخفف کلمات استراحت، یخ، فشرده سازی و بالابردن (مثلا بالا نگه داشتن اندام آسیب دیده بر روی بالش) است.

گرما درمانی عضلات را آرام می کند و گردش خون را بهبود می بخشد. این کار برای از بین بردن سفتی مفاصل ناشی از ورم مفاصل و استخوان ها (osteoarthritis) یا سایر شرایطی که موجب شده باشد برای مدتى‌ در بستر بى‌حرکت‌ مانده باشید، مفید است. گرما، همچنین، قبل از ورزش کردن برای شل کردن عضلات استفاده

می شود.

در روش آب درمانی (Hydrotherapy)، از آب برای درمان بیماری ها و حفظ سلامتی، بهبود بافت های نرم، افزایش جریان خون و آرامش بدن استفاده می شود.

تحریک الکتریکی از جریان الکتریکی برای ایجاد یک اثر دلخواه در بدن استفاده می کند. به عنوان مثال، جریان الکتریکی می تواند سیگنال های درد را برای از بین بردن احساس درد درگیر کند. تحریک الکتریکی برای منقبض کردن عضلات کسانی که دچار سکته مغزی شده اند و افراد مبتلا به آرتروز استفاده می شود.

تحریک الکتریکی اصطلاحی عمومی است که توصیف کننده ی استفاده از جریان الکتریکی برای اثر گذاشتن در بدن می باشد. تحریک الکتریکی کاربرد های مختلفی دارد. درمان با تحریک الکتریکی اغلب به همراه لیزر درمانی سرد(cold laser therapy ) استفاده می شود تا درمان بهتر انجام شود.

فیزیوتراپیست ها در هر جلسه به بیماران آموزش می دهند که چگونه کارهای روزانه خود را انجام دهند، چگونه از بدن خود محافظت کنند تا دچار آسیب مجدد نشوند، چه تمرین هایی را در طول روز انجام دهند و اینکه با توجه به مشکلات حرکتی که دارند، چگونه محیط آسایشگاه را برای خودشان امن تر کنند.

اولتراسوند درمانی (Ultrasound) از امواج صوتی استفاده می کند و به منظور کاهش اسپاسم عضلات و آرام کردن ماهیچه ها قبل و بعد از ورزش به کار برده می شود.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *