مراقبت-از-سالمند-در-آسایشگاه-سالمندان-آسایشگاه-سالمندان-گلبرگ

مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل

مراقبت از سالمند با توجه به اینکه در کشور ما درصد زیادی از افراد را تشکیل می دهند بسیار مسئله مهمی می باشد. حتی با توجه به اهمیت این موضوع یک رشته دانشگاهی هم به نام مراقبت از سالمند قرار است ایجاد شود. مراقبت از سالمند در منزل و نگهداری از او یکی از چالش ها و نگرانی ها و همچنین یکی از مشغولیت های زندگی افرادی است که با سالمندان زندگی می کنند.

در زمان سالمندی یکسری نیازها در اوج خود هستند که از اصلی ترین آن ها نیاز به توجه و مراقبت می باشد. تمایل بیشتر فرزندان فراهم کردن نیازهای والدین سالمند خود در خانه می باشد اما گاهی مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل میسر نمی باشد و در این هنگام از مراقبت از سالمند در آسایشگاه سالمندان استفاده می شود.

مراقبت از سالمند در آسایشگاه سالمندان یکسری مزیت و معایب دارد و باید حتما به آن توجه نمود. مراقبت از سالمند در آسایشگاه سالمندان به این معنا نمی باشد که فرزندان والدین سالمند خود را فراموش کنند بلکه باید مدام به او سر بزنند و در جریان تمام امورات او قرار گیرند.

در نگهداری و مراقبت از سالمندان، نکات مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشیم، به ویژه زمانی که سالمند دارای بیماری خاصی مانند دیابت یا فشار خون بالا و حتی افت فشار یا آلزایمر است و در منزل نیاز به مراقبت دارد. این نکات شامل تهیه محیطی امن و راحت برای او، تنظیم رژیم غذایی متناسب با بیماری و مصرف داروها، و انجام فعالیت‌هایی برای نگهداری از سلامت جسمانی و روحی او می‌شود. همچنین، در مواردی که سالمند به پوشک نیاز دارد، باید از انتخاب و استفاده از پوشک‌های با کیفیت و مناسب اطمینان حاصل کرد تا مراقبت از سالمند پوشکی به بهترین شکل انجام شود و او احساس راحتی کند.

سالمند کیست و مراقبت از سالمند چه زمان مورد نیاز است؟

از سنین 60 به بالا را دوران سالمندی می گویند. اما ممکن است تغییرات و آغاز سالمندی از 40 سال به بالا کم کم خودش را نشان دهد.همان طور که می دانیم سالمندی یک بیماری نمی باشد و یک پدیده طبیعی در زندگی همه افراد است. چرخه زندگی از لقاح شروع می شود و با مرگ تمام می شود.

سالمند، فردی است که در دوره پیری زندگی می‌کند و معمولاً در این دوران نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه دارد.

مراقبت از سالمندان در هر زمانی که نیاز به حمایت، مراقبت، و ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی دارند، ضروری است و نیاز به توجه و مراقبت دائمی وجود دارد.

تقسیم بندی سالمندان بر اساس گروه سنی به سه گروه: سالمندان جوان سنین بین 70-60 سال – سالمندان میانسال از سنسن 80-71 سال و سالمندان پیر از 81 سال به بالا تقسیم بندی می شوند. همچنین از نظر میزان وابستگی به فرزندان خود نیز به سه گروه تقسیم می شوند سالمندان دارای حداقل وابستگی- سالمندان با میزان وابستگی میانی- سالمندان با میزان وابستگی خیلی زیاد.

سلامت افراد در دوران سالمندی به شیوه زندگی آن ها بستگی دارد که این امر در طول زندگی آن ها به وقوع پیوسته است. پس نشان دهنده وضعیت سلامتی سن فیزیولوژیک است نه سن تقویمی سالمندان. بنابراین بهبود نحوه و شیوه زندگی افراد باعث می شود که دوران سالمندی سالم تری داشته باشند.

با آغاز دوران سالمندی خیلی از حس ها مانند حس های بویایی، چشایی، بینایی و لامسه کاهش می یابد. که عموماً در بین این ها کاهش حس های بویایی و چشایی شایع تر می باشد. این کاهش ممکن است به دلیل کاهش پرزهای چشایی افراد سالمند و کاهش عصب های بویایی باشد. یکسری از بیماری ها نیز حواس را کاهش می دهند مانند آلزایمر، یکسری داروها، جراحی و دیگر عوامل طبیعی.

نکات قابل توجه در مراقبت از سالمند در منزل

رعایت برخی نکات سن فیزیولوژیک پیری را تحت تاثیر می گذارد و برای مراقبت از افراد سالمند باید آن ها را در نظر داشت.

در مراقبت از سالمندان در منزل، اهمیت برنامه‌ریزی دقیق برای تامین نیازهای آنها و ایجاد محیط امن و راحت بسیار حائز اهمیت است.

مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل، نیاز به ارتقاء ارتباط عاطفی و توجه به تغذیه و داروهای مورد نیاز آنان نباید اغفال شود.

  • نظارت بر کیفیت و نظم خواب
  • نظارت بر وزن بدن و کنترل آن
  • کاهش و کنترل استرس ها
  • مصرف نکردن سیگار و دخانیات
  • انجام ورزش و فعالیت های بدنی در روز
  • استفاده از تغذیه طبیعی و مناسب

در زمان مراقبت و نگداری از سالمند در منزل با وی مانند کودکان رفتار نکنید!

با سالمندان رفتارهای کودکانه نداشته باشید. بعضی از سالمندان رفتارهای کودکانه از خود نشان می دهند.در مراقبت از سالمند پوشکی نباید هرگز رفتارهای کودکانه با سالمندان از خود نشان دهند. شما هرگز نباید به سالمندان امر و نهی کنید و بگویید آن ها مطیع شما باشند. شان سالمندان را با رفتارهای نادرستتان پایین نیاورید.

برخی فکر می کنند مراقبت از سالمند بسیار کار راحتی می باشد. با نگرش های سنتی به آن نگاه می کنند و همان گونه با آن ها رفتار می کنند که بعضی از این رفتارها اصلا مناسب سن سالمندان نیست این نکته قابل ذکر است که تفاوت های بسیار زیادی در نگهداری سالمندان با کودکان وجود دارد.

 باید رفتار صحیح برای مراقبت از سالمند سالم را یاد بگیریم و آن گونه که شایسته است با آن ها برخورد کنیم. پرستاری از سالمند یکسری فاکتورهایی دارد که باید آن ها را رعایت کنید. پس نتیجه می گیریم پرستاری از سالمند یک مسئله ساده نیست و گاهی مسئله پرستاری از سالمند از عهده فرزندان بر نمی آید در این هنگام مراقبت و نگهداری سالمندان در سرای سالمندان مورد توجه قرار می گیرد.

در مراقبت از سالمند در منزل، لازم است به نکاتی اهمیت دهیم که می‌تواند تأثیر گذار بر طول زندگی سالمند داشته باشد. عواملی مانند سن فیزیولوژیک، یعنی سنی که بدن به خود رسیده است و نیازهای آن تغییر می‌کند، و استفاده از خدمات پرستاری، که می‌تواند به صورت 24 ساعته یا نیمه وقت ارائه شود، از جمله مواردی هستند که در مراقبت از سالمندان در منزل باید در نظر گرفته شوند. خانه سالمندان گلبرگ با ارائه خدمات مراقبتی و پرستاری با کیفیت، به سالمندان فرصت می‌دهد تا در آرامش و راحتی در محیط خود به سر ببرند و از زندگی‌شان لذت ببرند.

با سالمندان باید به درستی رفتار کرد

سالمندان به دلیل نیازهای جسمی و روحی خود توجه و مراقبت ویژه نیاز دارند. آنها در طول زندگی با چالش‌های زیادی از جمله از دست دادن همسر، دوستان و بستگان خود روبرو بوده‌اند. عدم استقلال مالی؛ نگرانی‌هایی در مورد سلامتی مانند بیماری‌ها و محدودیت‌های فیزیکی و اثرات مشکلات و مسائل سخت زندگی که به روحیه آنها آسیب زده است منجر به بروز رفتار غیرعادی در سالمندان می‌شود.

از این رو، داشتن دانش و مهارت لازم برای درک و همدلی با سالمندان برای افرادی که اطراف سالمند حضور دارند و از وی مراقبت می‌کنند ضروری است. این امر آنها را قادر می‌سازد تا از سالمند حمایت کرده و کمک‌های مورد نیاز را به سالمندان ارائه دهند و در نتیجه رفاه و کیفیت زندگی آنها را افزایش دهند.

یادآوری این نکته ضروری است که والدین ما که در طول زندگی خود خستگی ناپذیر و با پشتکار کار کرده‌اند، زمانی مانند ما جوان و پرانرژی بوده‌اند. بنابراین، مهم است که از بروز نارضایتی یا ناامیدی نسبت به محدودیت‌های آنها با اخم کردن، پرخاشگری یا غر زدن اجتناب کنید. بالاخره روزی می‌رسد که ما در موقعیت آنها باشیم و مشکلات مشابهی را تجربه کنیم.

اگر رفتار سالمندان باعث ناراحتی یا عصبی شدن ما می‌شود، نباید تصور کنیم که رفتار آنها ناشی از لجبازی است. بلکه باید علت اصلی رفتار آنها را بررسی کنیم و این احتمال را در نظر بگیریم که ممکن است نارضایتی آنها به دلیل رفتارهای ما است یا آنها با فشارهای فیزیولوژیکی و عاطفی دست و پنجه نرم کنند.

برای تویت صبر، باید محبت و فداکاری‌هایی را که والدین در طول سال‌ها برای حمایت و پرورش ما انجام داده‌اند را به خود یادآوری کنیم. بسیار مهم است که پرخاشگری‌های گاه به گاه آنها را نادیده بگیریم و روی کارهای مثبتی که برای ما انجام داده‌اند تمرکز کنیم. با این کار می‌توانیم پیوند عشق و محبت بین خود را تقویت کرده و با صبر و شکیبایی بیشتر، از آنها مراقبت کنیم و رفتار شایسته‌ای با آنها داشته باشیم.

به شدت توصیه می‌شود در طول هفته زمانی را برای انجام هر کاری ضروری برای والدین سالمند خود اختصاص دهیم و لحظات لذت بخشی را با آنها رقم بزنیم. ایجاد تجربیات شاد با والدین عزیزمان نه تنها آنها را خوشحال می‌کند بلکه به ما کمک می‌کند پیوند بین خود را با آنها عمیق‌تر کنیم و از حضور آنها در زندگی خود لذت ببریم.

مراقبت از سالمند در سرای سالمندان

مراقبت از سالمند سکته مغزی در سرای سالمندان از قرن بیست و یکم رواج پیدا کرده است. مراقبت از سالمند در سرای سالمندان به شکلی استاندارد برای مراقبت برای افراد مسن و ناتوان تبدیل شده است. در حدود 6 در صد از سالمندان در آسایشگاه سالمندان نگهداری می شوند که این مکان ها طیف وسیعی از مراقبت را برای آن ها فراهم می کند.

مراقبت از سالمند در سرای سالمندان نه تنها شامل ارائه خدمات پزشکی و نگهداری فیزیکی است، بلکه ایجاد محیطی انسان‌محور با توجه به نیازها و آرزوهای آنان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سرای سالمندان؛‌ سالمندان فرصت بهبود روابط اجتماعی و شرکت در فعالیت‌های آموزشی و ترفیهی نیز دارند که به بهبود کیفیت زندگی آنان کمک می‌کند.

مراقبت از سالمند در خانه سالمندان تاریخچه طولانی ندارد و مراقبت از سالمند در خانه سالمندان منعکس کننده واقعیت های جمعیتی جدیدی است که تجربه رشد پیری جمعیت را نشان می دهد. خوب است بدانیم که تا قبل از قرن نوزدهم هیچ موسسه ای برای نگهداری از سالمندان به این شکل وجود نداشت و فقط افراد سالمندی که به دلیل فقر و انزوای خانوادگی به سر پناه نیاز داشتند به این مکان ها پناه می بردند.

مراقبت از سالمند شرق تهران یا مراقبت از سالمند در خانه سالمندان برای سالمندانی استفاده می شود که نیاز به بستری در بیمارستان ها را ندارند، اما با این حال از آن ها نمی شود در خانه نگهداری کرد. امروزه خانه های سالمندان و سرای سالمندان بسیار متفاوت از گذشته می باشد و امکانات آن ها با گذشته قابل مقایسه و قیاس نمی باشد.

برخی از خانه های سالمندان به شکل بیمارستان ها تشکیل شده و مجهز می باشند. کارکنان ها مراقبت های پزشکی را انجام می دهند، همچنین به درمان های فیزیکی گفتار حرفه ای می پردازند. از طرف دیگر برخی از خانه های سالمندان ترجیح می دهند بیشتر شبیه خانه باشند و حس و حال و هوای خانه را به سالمندان تزریق کنند و یک احساس نزدیکی با سالمندان داشته باشند.

 بعضی از خانه های سالمندان یکسری واحد های مراقبتی مخصوص افرادی که بیماری های حاظه مانند آلزایمر مبتلا هستند دارند. برخی از خانه های سالمندان اجازه می دهند که زوج ها کنار یکدیگر زندگی کنند. لازم است بدانیم که خانه های سالمندان فقط برای نگهداری از سالمندان مسن نمی باشد و بلکه برای کلیه افرادی که نیاز به مراقبت های 24 ساعته دارند مناسب می باشد.

آسایشگاه های سالمندان

آسایشگاه های سالمندان که به خانه سالمندان معروف می باشند، خانه ها و مراکزی می باشند که برای مراقبت از سالمند شبانه روزی تجهیز شده اند. مراقبت و نگهداری سالمندان در سرای سالمندان  به هدف بهبود زندگی و مراقبت های ویژه و تخصصی از سالمندان می باشد. مراقبت و نگهداری سالمندان در سرای سالمندان به صورت 24 ساعته صورت می گیرد.

 آسایشگاه یا خانه سالمندان مکانی است، برای افرادی که نیازی به بستری در بیمارستان ها ندارند اما در خانه هم نمی شود،  از آن ها نگهداری کرد. پرسنل و کادر و پرستاران آسایشگاه های سالمندان وظیفه رسیدگی به نیزهای پزشکی سالمندان را برعهده دارند. همچنین این افراد وظیفه نگهداری از سالمندان را نیز دارند. بعضی از خانه های سالمندان از دستیاران پزشکی و پرستاری  به صورت 24 ساعته در روز استفاده می کنند.

بعضی از خانه های سالمندان به توانبخشی سالمندان بعد از بیماری یا جراحی های مختلف به صورت کوتاه مدت می پردازند برخی از این خدمات شامل درمان های فیزیکی درمان های گفتاری و درمان های شغلی هستند. این مراکز همچنین یکسری برنامه های روزانه و فعالیت های برنامه ریزی شده ارائه می کنند.

خانه های سالمندان یا آسایشگاه های سالمندان را می توان به عنوان مراکز مراقبت و نگهداری از سالمندان برای دوره کوتاهی مانند دوران بعد از نقاهت جراحی یا یکسری از بیماری ها یا همچنین مراکزی که از افراد بلند مدت و 24 ساعته مراقبت می کند، تعریف کنیم.

وظایف پرستار سالمند در خانه سالمندان از پیش مشخص شده است و تمامی پرستاران به بهترین شکل ممکن به وظایف خود عمل می‌کنند.

خانه های سالمندان یا همان آسایشگاه سالمندان بر اساس طیف وسیعی از عملکردهایی که ارائه می دهند و براساس درجه مدرن و به روز بودن دارای قیمت های مختلفی نیز می باشند که افراد با در نظر گرفتن بودجه خود سالمندان خود را برای نگهداری و مراقبت به این مراکز می فرستند. پرستار سالمند در سرای سالمندان تمامی نکات نگهداری از سالمندان را فراگرفته است.

 پرستار سالمند در سرای سالمندان به صورت ویژه از سالمندان نگهداری می کند و لازم به نگرانی نمی باشد. اما حتما باید برای مراقبت و نگهداری سالمندان در خانه سالمندان تحقیق کنیم و بهترین مکان را برای نگهداری از سالمندان خود را انتخاب کنیم تا خیالمان از حال خوب آن ها راحت باشد. اگر شما هم به دنبال بهترین خانه سالمندان در شرق تهران هستید که به کلیه نیاز های سالمندان توجه می کند و نگرانی های شما را در خصوص نگهداری از فرد سالمندتان کاهش می دهد ما به شما آسایشگاه سالمندان گلبرگ را معرفی می کنیم.

در سرای سالمندان گلبرگ، مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل به یک سطح جدید از توجه و اهمیت می‌رسد. این مراقبت‌ها به وسیله نگرانی و توجه به نکات مراقبتی، همراه با مجهز بودن بهترین امکانات، ارائه می‌شود. از جمله خدمات ارائه شده در این سرای سالمندان، می‌توان به پزشکی، پرستاری، تغذیه مناسب، فعالیت‌های روزانه، و مراقبت‌های بهداشتی اشاره کرد. به این ترتیب، سرای سالمندان گلبرگ به عنوان یک مرکز مراقبتی با بهترین خدمات، برای مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل، شناخته می‌شود.

آسایشگاه سالمندان گلبرگ

آسایشگاه سالمندان گلبرگ بدون شک یکی از برترین مراکز مراقبت و نگهداری از سالمندان در شرق تهران می باشد. آسایشگاه سالمندان گلبرگ دارای یکسری اتاق های خصوصی دو ،سه تا چهار تخته می باشد. آسایشگاه سالمندان گلبرگ با دارا بودن فضاهای سبز بسیار زیبا مکانی پر از آرامش برای سالمندان شما فراهم می کند.

آسایشگاه سالمندان، با ارائه خدمات فراگیری از مراقبت پزشکی تا برگزاری فعالیت‌های تفریحی و آموزشی، به سالمندان یک محیط دلنشین و پشتیبانی گام به گام در دوران پیری ارائه می‌دهد.

در آسایشگاه سالمندان گلبرگ، همراه با مراقبت ویژه، ایجاد یک اجتماع پر از عشق و توجه به نیازها و آرزوهای سالمندان مهمترین اولویت ماست.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این آسایشگاه چکاپ و بررسی منظم از سالمندان است که توسط کادر پزشکی و پرستاری به صورت مرتب انجام می شود. در این مرکز تمام خدمات پزشکی و همچنین خدمات مراقبتی به صورت روزانه صورت می گیرد. سالمندان به صورت روزانه توسط پزشک ویزیت می شوند. همچنین خدمات تخصصی پزشکی مانند فیزیوتراپی، مددکاری، رواشناسی و نظارت بر تغذیه در این مکان ارائه می شود.مراقبت از سالمند نابینا به طور ویژه و با امکانات کامل صورت می‌گیرد.

خدمات پزشکی و درمانی آسایشگاه سالمندان گلبرگ

1- خدمات تخصصی

در این مرکز در دو شیفت روزنانه و شبانه کادر ویژه پرستار شبانه روزی سالمند تهران و پزشکی حضور دارند این افراد دارای مدارک تخصصی مراقبت از سالمند می باشند.

2- خدمات فیزیوتراپی

سالمندان برای افزایش توانایی های حرکتی خود نیاز به خدمات فیزیوتراپی دارند که در آسایشگاه سالمندان گلبرگ این خدمات به صورت تخصصی ارائه می شود.

3- خدمات روانشناسی سالمندان

همان طور که می دانید در سالمندی تداخلات روانی نیز افرایش پیدا می کند واین تداخلات روی جسم سالمندان بسیار اثر گذار می باشند. آسایشگاه سالمندان گلبرگ با ارائه خدمات روانشناسی توسط کادری مجرب در کنار سالمندان شما خواهد بود.

4- نظارت بر تغذیه سالمند

همان طور که می دانید اشتها در سالمندان بسیار کاهش پیدا می کند و این باعث می شود که مواد مغذی و ویتامین ها را از غذا به خوبی دریافت نکنند. در این زمینه نیز آسایشگاه سالمندان گلبرگ با داشتن متخصصین تغذیه به تغذیه سالمندان نظارت کافی دارد.

5- بررسی شنوایی افراد سالمندان

با رسیدن به سن سالمندی بسیاری از حواس کاهش پیدا می کند که از اصلی ترین این حواس می توانیم حس شنوایی را نام ببریم که در سالمندان بسیار کاهش می یابد که در مرکز سالمندان گلبرگ با داشتن متخصصین شنوایی به طور دائم شنوایی سالمندان بررسی و چکاپ می شود و در صورت بروز کم شنوایی به درمان آن ها می پردازند.

6- گفتار درمانی سالمندان

با افزایش سن اختلالات در گفتار و بلع سالمندان نیز افزایش پیدا می کند. در مرکز سالمندان گلبرگ تمامی خدمات برای ارزیابی مشاوره و درمان اختلالات ارائه می شود.

خدمات تفریحی آسایشگاه سالمندان گلبرگ

آسایشگاه سالمندان گلبرگ با داشتن فضای سبز بسیار دلباز و زیبا آرامش و آسایش سالمندان شما را فراهم خواهد نمود، همچنین به کلیه نیازی های تفریحی و شادی و نشاط سالمندان توجه می کند. لحظاتی مفرح و شاد را برای سالمندان عزیز شما را فراهم می‌کند. یکسری خدمات تفریحی مانند برگزاری جشن ها برگزاری تولد برای سالمندان- برگزاری جشن های مذهبی همچنین برگزاری اردوهای تفریحی با رضایت خانواده ارائه می کند.

شرایط و نحوه پذیرش آسایشگاه سالمندان گلبرگ

شرط سنی متقاضیان 60 سالو بالاتر از آن می باشد. همچنین باید تست های پزشکی متفاوت دهند و بیماری واگیر دار مانند هپاتیت، سل، عفونت های مختلف و ایدز نداشته باشند. خانواده ها می توانند با گرفتن وقت قبلی از امکانات و خدمات این مرکز دیدن کنند، تا با خیالی آسوده سالمندان خود را به این مرکز بسپارند و نگرانی هایشان کم و برطرف شود.

هزینه نگهداری از سالمندان در آسایشگاه سالمندان گلبرگ چقدر میباشد؟

هزینه مراقبت از سالمندان بستگی به استقلال سالمندان دارد و شرایط مراقبت از سالمند در منزل بسته به اینکه سالمندان استقلال کامل داشته باشند یا نیمه وابسته و یا کاملا وابسته باشند؛ متفاوت خواهد بود. با انتخاب خانه سالمندان گلبرگ، خدمات درجه یک مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل را با مقرون به صرفه ترین هزینه نگهداری از سالمندان دریافت خواهید کرد.

5 replies

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] مراقبت از سالمند مبتلا به افسردگی، ابتدا باید به دنبال کاشتن ارتباط […]

  2. […] از راه‌های پیشگیری از دلیریوم و مراقبت از سالمند، کاهش استرس سالمندان است. سعی شود تا حد امکان محیط‌های […]

  3. […] نگهداری از سالمند یک مسئولیت مهم و حساس است که نیازمند دقت و اهتمام ویژه است. خانه سالمندان خصوصی می‌تواند یک گزینه مناسب برای مراقبت از سالمندان باشد؛ زیرا اینجا با ارائه خدمات حرفه‌ای و مراقبت‌های پزشکی و پرستاری، سالمندان می‌توانند از محیطی راحت و امن برخوردار شوند. یکی از مشکلات شایعی که ممکن است در سالمندان رخ دهد، یبوست است که نیازمند توجه و مراقبت ویژه است. بنابراین، اهمیت تغذیه مناسب، مصرف آب کافی، ورزش منظم و مصرف مکمل‌های معده و روده و همچنین مراقبت از تعداد داروها و مصرف آن‌ها در حالتی که ممکن است یبوست را تشدید کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. […]

  4. […] زخم یا جراحی نیز از دیگر خدماتی است که پرستار در زمان مراقبت از سالمند انجام […]

  5. […] و روحی کافی برای مراقبت از یک سالمند دیگر را ندارد. مراقبت از سالمند نیاز به تخصص و مهارت بالا […]

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *